Må bra

7 tips för att hålla dig på rätt spår

Fortsätt ta hand om dig själv och din hälsa även när livet ser annorlunda ut. Det är särskilt viktigt just nu.

Ditt liv ser troligtvis ganska annorlunda ut idag jämfört med för någon månad sedan. Och kanske har du fallit ur några av de hälsosamma vanor du utvecklat på sistone. Det är lätt hänt när det händer mycket annat runt oss. Vi är ju inte mer än människor. Genom att återigen börja hålla koll på vilka framsteg vi gör kommer göra det lättare att komma tillbaka på rätt spår och prioritera vår egen hälsa. Det är särskilt viktigt nu.

3 snabba fakta

  1. När vi tappar momentum och halkar ur våra goda vanor tenderar vi också att sluta mäta våra framsteg (såsom att regga det vi äter, hur mycket vi rör oss och vad vi väger). Det kallas “strutseffekten”, dvs vi sticker huvudet i sanden för att slippa se vad som händer på vågen och med vår budget när vi släpper taget. Och genom att vi inte vet så undviker vi att få “dåliga besked” och att döma oss själva. 
  2. Att regga det vi äter, hur mycket vi rör oss och vad vi väger har visat sig vara några av de viktigaste faktorerna för att gå ner i vikt över tid. Det är också ett sätt för dig att stämma av med dig själv för att se hur det går för dig.
  3. För att undvika lusten att begrava våra huvuden i sanden kan det vara bra att titta på helheten, påminna oss om vårt varför, vara snälla mot oss själva och sluta döma eller kritisera oss själva när vi gör snedsteg. Det ger oss goda möjligheter att fortsätta (eller börja) se mönster i vårt beteende och vilken inverkan det har på vår vikt och hälsa.

Att göra

  1. Vem gör du denna vikt- och hälsoresa för? Vilken framgång vill du nå den här veckan? När du bestämt dig är det dags att ta hjälp av strategierna nedan för att hålla koll på att du är på rätt spår.
  2. Om du har en personvåg hemma kan du väga dig själv på samma dag som din workshop. Väg dig t ex i samband med att du ska delta i veckans livesända workshop. Regga vikten i appen och skicka även din vikt i ett personlig meddelande till din coach. 
    Om du saknar en personvåg kan du istället använda ett måttband och mäta dig. Mät t ex midja, rumpa, lår och överarm. Skriv ner måtten så att du dokumenterar din framgång.
  3. Avsätt extra tid i samband med dina måltider (eller avsätt en särskild tid på kvällen) för att fylla i vad du ätit i WW appen. Då kommer det snart bli till en vana att regga.
  4. Bestäm när du ska motionera under veckan och regga det i appen i förväg. Det gör inte bara gott för din fysiska och psykiska hälsa, du slipper dessutom fundera över om du ska motionera eller inte - du har redan reggat det och schemalagt det.
  5. Lägg ett anteckningsblock (eller en fin bok att skriva i) på sängbordet och skriv varje kväll ned vad som gått bra under dagen och vad som inte gått bra. Det hjälper dig att pinpointa vad du behöver göra annorlunda för att hålla dig på rätt spår.
  6. Se din WW app som ett verktyg att hålla koll på dina framsteg. När du reggar mat och aktivitet kan du gå tillbaka och reflektera över hur dina hälsosamma vanor utvecklas. Ta även hjälp av den hälsosamma zonen. Att göra förändringar i ditt beteende och skapa nya hälsosamma vanor kommer att leda till att du går ner i vikt. 
  7. Dela med dig av dina framgångar när du deltar i veckans livesända workshop. Dela även detta med andra medlemmar på Community i WW appen.