Motion

Bada dig i form

Simning är en väldigt skonsam träningsform som passar de allra flesta och du kan variera denna träning precis efter hur dagsformen känns. Du tränar både kondition och styrka när du simmar.

Har du belastningsskador eller problem med knäna är det ett perfekt sätt att röra på dig då du inte utsätts för några hårda stötar eller hastiga rörelser. Skaderisken är därför extremt liten vid denna typ av träning.

Simma är en effektiv träningsform med ganska hög förbränning. Simmar du i kallt vatten förbränner du ännu mer eftersom kroppen måste förbruka mer energi för att hålla dig varm.

Under semestern kan det vara svårt att ta dig till gymmet och upprätthålla vardagsmotionen. En bra träningsform att ta till som komplement är därför simning. Det är ju utmärkt att du kan träna och svalka dig på samma gång. Du kan träna i en pool eller i havet precis när du vill. Att börja dagen med ett morgondopp och samtidigt ha dagens träning avklarad redan innan frukost är en härlig känsla.

Tränar hela kroppen
Simning tränar hela kroppen. Beroende på vilken simteknik du använder kan du fokusera på olika muskelgrupper. Frisim tränar främst armar, bröst, ryggen, höfter och lår. Här gäller stora och långsamma tag framför små och korta. Ta ut rörelsen så mycket du kan så att musklerna får arbeta ordentligt. Bröstsim tränar övre delen av ryggen, bröstet och armarna, lårens in- och yttersidor samt anklarna. Fjärilssim tränar muskulaturen i den övre delen av kroppen mer än benen. Ryggsim är bra för både rygg, lår, höfter och armar.

Variera simningen
Du kan variera intensiteten i simningen. Förutom att använda olika simtekniker kan du simma i olika takt. Testa att simma i intervaller, på tid eller i långsam takt där du verkligen tar ut rörelserna. Ett tips är att lägga upp ett litet program över din simning så har du ett mål med din träning. Det kan vara att öka sträckan du simmar lite för varje vecka eller simma samma sträcka på kortare tid. För dig som är ambitiös kan en vattentät pulsklocka vara ett bra komplement för att hålla koll på hastighet och puls. Simglasögon kan också vara bra för att göra det behagligare. I övrigt behövs endast badkläder så denna träningsform är också skonsam mot plånboken.

Vattengympa
Om du vill ha mer variation i din vattenträning kan du testa vattengympa. Motståndet från vattnet gör att dina muskler får jobba ännu mer än vid ett vanligt träningspass. Samtidigt är det mer skonsamt för muskler och leder. Vattengympa finns på de flesta simhallar och badhus. På semesterorter brukar många hotell erbjuda det till den som blivit rastlös av att ligga i solstolen.