Må bra
Att sätta delmål är din väg till framgång
Att ha ett övergripande mål är bra, men känns vägen dit lång? Börja fundera på dina delmål!
Publicerad 5 februari 2020

Att sätta små mål, sk delmål, som hakar i varandra och som steg för steg tar dig mot ditt större mål. Om du fokuserar på de saker du behöver göra för att nå ditt mål istället för att fokusera på själva målet är det mer sannolikt att du kommer att lyckas över tid. Och längs vägen kommer du att skapa hälsosamma vanor.

3 snabba fakta

Att veta vad vi vill uppnå på lång sikt är bra, men det ger oss ingen vägledning hur vi faktiskt ska nå dit.

Att enbart fokusera på resultatet kan leda till en “jag ska nå det till varje pris”-strategi. Det gör att sannolikheten för att skapa hälsosamma vanor som håller på lång sikt minskar.

Att sätta beteendemål med fokus på vad du vill göra ökar sannolikheten för att du kommer lyckas vilket hjälper till att bygga upp ditt självförtroende. Och ett ökat självförtroende leder till mer framgång. Skriv gärna ner några mål i en anteckningsbok och plocka fram dem då och då för att påminna dig själv.

Sätt ett beteendemål för veckan

1. Specifikt

Börja med att vara tydlig mot dig själv med vad du vill göra och hur du ska göra för att åstadkomma det. Vill du springa två gånger i veckan? Planera in vilka dagar du ska göra det, var du ska göra det och vem som kanske ska följa med dig.

2. Genomförbart

Det är viktigt att vara realistisk med vad du faktiskt kan åstadkomma. Om du vet att vardagskvällar är svåra att få till, avsätt tid på söndagen för att träna. När du har styrt upp din tillvaro för att kunna lyckas är det mer sannolikt att du kommer att slutföra (och upprepa) ditt mål.

3. Aktivt

Det är mycket enklare att fokusera på att göra något än att sluta med något. (”Jag vill träna” jämfört med ”Jag vill sluta hoppa över träningen”). Den här tankeprocessen hjälper dig att visualisera vad du försöker uppnå.

4. Relevant
Mål ska handla om vad du vill göra, inte vad du tror att du måste göra. Tar löpningen dig mot något större mål som du verkligen vill uppnå? Om det gör det blir det extra meningsfullt för dig att göra det till en del av ditt vardagliga liv.

✨ Glöm inte att fira när du uppnått dina delmål. Köp de där träningsbyxorna du spanat på eller duka fram flera sorters frukter och färska bär till kvällssnacks. Du gör ett grymt bra jobb och det är viktigt att stanna upp då och då och se hur långt du har kommit!