Mat

Ät den mat du gillar, det är okej!

Tänk planering istället för förbud

De flesta av oss har mat vi tycker om extra mycket, och helt ärligt är det inte en torr kålsallad som är favoriten för de flesta. Kanske är pizza, kladdkaka eller chips det du gillar bäst? Dock har ofta maten vi gillar ett högt SmartPointsvärde. 

 

Många av oss är oroliga över hur våra matvanor påverkas av att vi är hemma mer än vad vi brukar. Kan vi verkligen lita på oss själva om vi har den mat vi älskar tillgängligt för oss? Eller skulle det kanske vara bättre att förbjuda den maten helt?

 

På WW ViktVäktarna tror vi starkt på att ingen mat i sig är ”dålig”, och att det är möjligt att göra en hälsosam plan för att njuta av det du gillar. Om det är lättast för dig att helt undvika glass är det okej, men det är också viktigt att påminna sig om att det är möjligt att ta en kula glass utan att dina hälsomål går i kras.

 

Nedan går vi igenom hur du kan skapa en hälsosam strategi för att inkludera din favoritmat i ditt liv, så att du kan äta det du älskar och må bra av dina val.

 

Skapa en hälsosam strategi och ät det du älskar

 

1. Planera

Att planera en dag då du ska äta din favoritmat kan vara till en hjälp för att känna att du har kontroll över situationen, säger Jaclyn London, WW:s chef för näring och hälsa. Planera en dag som inte är för långt bort, då kan risken finnas för överätande. Om du till exempel har varit sugen på nachos med ost och guacamole det senaste så kan du planera in att äta det på fredag som en festlig avslutning på veckan. Att planera in när du ska äta hjälper dig att göra hälsosamma val, förklarar London. Med en målmedveten plan är det mindre troligt att du sitter och käkar nachos redan på onsdag eller torsdag kväll.

 

2. Bestäm portionen

Det är vanligt att många känner oro över att inte kunna begränsa mängden av sin favoritmat, och att man inte ska kunna sluta äta när man väl börjat. Lyckligtvis fungerar det inte så säger London. Du är själv ansvarig över hur mycket du äter och att bestämma i förväg vad som är lagom för dig är positivt. Föreställ dig att du är sugen på stenugnspizza från din favoritpizzeria. Fråga dig själv: “Hur många bitar ska jag äta? Vad fungerar med mina resterande val den här veckan?” Och kanske blir valet att du beställer en halv pizza istället för en hel. Att bestämma över sin portion förstärker känslan att du har kontroll över din matsituation och inte tvärtom, säger London.

 

3. Njut!

Om du har haft en jobbig relation kopplat till mat tidigare, kan du ha fallit in i ett ohälsosamt mönster av straff och belöning, att du till exempel måste förtjäna godis och vice versa. Utmana det tanken genom att tänka att du förtjänar att njuta av det du äter utan att beskylla dig själv för det, säger Ginger Hultin, MS, RDN, grundaren av Champagne Nutrition i Seattle. Ät långsamt, var uppmärksam på smakerna och njut av varje tugga.

 

Ju fler gånger du kan njuta av din favoritmat utan att äta för mycket eller döma dig själv, desto mer trygg kommer du att bli i att tillåta dessa livsmedel i din hälsosamma livsstil, säger Hultin.

 

För en långsiktig viktkontroll är det mest effektiva att ha flexibla strategier för att kunna tillåta sig själv att äta det man gillar. Dieter som strikt begränsar vissa livsmedel eller livsmedelsgrupper är inte hållbara, enligt en studieöversikt publicerad i tidskriften Healthcare 2018.

 

Avslutningsvis, det är inget tvång att återinföra mat som du valt att undvika. Men om du bestämmer att du vill äta den maten, är det bra att ha en plan för att säkerhetsställa att upplevelsen blir hållbar och positiv.