Må bra

Drick vatten och må bra

Vatten är livsviktigt och en bra källa för att hålla vätskebalansen. Men hur mycket är lagom och är vatten viktigt för viktminskning?

Nyhet! Nu kan du registrera vatten i WW appen och hålla koll på hur mycket du dricker. 

Vanliga frågor och svar hittar du här.

Vatten och viktminskning

Du kanske har hört någon av alla myter som florerar om vatten och viktminskning - som att du kan minska din aptit och öka metabolismen om du dricker mycket vatten. Men kan du verkligen gå ner mer i vikt av att dricka mer vatten?

Så här är det: Även om din kropp består av 60% vatten och vattnet spelar en stor roll i nästan alla kroppsfunktioner så finns det inget bevisat samband mellan att dricka vatten och gå ner i vikt. 

Med det sagt så är det viktigt att dricka vatten, oavsett om du vill ha en bra hälsa eller gå ner i vikt. Och att byta ut drycker som innehåller kalorier till vatten kan såklart hjälpa dig att nå dina mål.

All typ av vatten, andra drycker och mat som innehåller mycket vatten hjälper dig att fylla på vätskenivåerna. Frusen eller färsk frukt är ett bra exempel på livsmedel som innehåller mycket vatten.

Att dricka mer vatten ska bara vara en del av din hälsoresa, du behöver det för att må bra. För utan ett begränsat kaloriintag och/eller träning så leder inte att dricka mer vatten till någon signifikant viktminskning. 

 

Hur mycket vatten ska jag dricka?

Mängden vatten som du ska dricka beror på din ålder, kön, hälsotillstånd, hur aktiv du är, hur mycket du svettas etc. De flesta dricker tillräckligt med vatten genom att låta törsten styra. 

Livsmedelsverket säger att vi bör dricka 1-1,5 liter vatten per dag utöver vätskan vi får i oss via maten. Ett enkelt sätt att se om du dricker tillräckligt mycket är att kolla på din urin - är den mörkgul så dricker du inte tillräckligt - satsa på ljusgul urin. 

Symtom som kan tyda på att du druckit för lite (förutom att du är törstig) är:

  • Huvudvärk
  • Torr i munnen
  • Trötthet

Om du har svårt att få i dig tillräckligt mycket vatten är ett tips att du smaksätter vattnet med citron, lime, mynta eller frysta bär. Vissa tycker även att det är lättare att dricka bubbelvatten än vanligt vatten. Frukt och grönsaker innehåller relativt stor mängd vatten så det är alltid bra att äta mycket av det.