Mat

Fullkorn? Ja tack!

Fullkorn har gått från att vara något tråkigt och trist till att vara en lysande stjärna inom folkhälsa.

Studier visar nämligen att de som äter mycket fullkorn har lägre risk att få typ 2 diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

Vad är då fullkorn och varför är det så bra som det påstås? Jo såhär är det, för att ett korn ska få kallas fullkorn ska alla delar av spannmålskärnan finnas kvar; kliet, grodden och frövitan. Att alla tre delarna finns kvar gör produkten mer näringsrik än icke fullkornsprodukter. Fullkornet innehåller bland annat fiber som är svårt för kroppen att bryta ner vilket gör att energin från fullkorn frigörs långsammare och ger en stabil blodsockernivå. Fullkorn innehåller också järn, folat, magnesium och antioxidanter som är bra för oss. Med all den här kunskapen borde vi frossa i fullkorn men det gör vi tyvärr inte. I Sverige äter faktiskt 9 av 10 för lite fullkorn. Men det går att råda bot på. Rekommendationerna är att äta 70 gram fullkorn för kvinnor och 90 gram fullkorn för män. Det motsvarar exempelvis två skivor knäckebröd och en portion fullkornspasta. Några andra exempel på hur mycker fullkorn ett livsmedel innehåller:

  • 1 skiva rågbröd (50 gram): 16 gram fullkorn
  • 1 portion havregrynsgröt (40 gram gryn = 1 dl): 40 gram fullkorn
  • 1 skiva fullkornsknäckebröd (12 gram): 12 gram fullkorn

På många förpackningar står det hur mycket fullkorn en produkt innehåller, exempelvis innehåller havregryn, rågflingor och matvete 100 procent fullkorn. I bröd och pasta varierar mängden fullkorn mellan olika sorter, så bäst är att läsa på förpackningen för att ta reda på hur mycket fullkorn produkten innehåller.

Så tänker du fortfarande att fullkorn är tråkigt och trist? Hoppas svaret är nej och att du väljer fullkorn nästa gång du är i affären. En sista grej, det är faktiskt supersmarrigt också! 

 

Källor:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhy...

https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvan...