Veckans strategi

Gör det enklare att ta hälsosamma beslut

Skapa en struktur av goda vanor för att slippa förlita dig på din viljestyrka.

Här kan du ladda ner en PDF med veckans strategi.

Föreställ dig följande: Du har snacks över från helgens middagsbjudning som du vill undvika. Du kan såklart använda dig av din viljestyrka för att stå emot det men efter ett tag kommer det att bli jobbigt (och utmattande). Varför? Studier visar att varje gång vi tar ett beslut som kräver viljestyrka tar det energi av oss vilket gör det mer utmanande att ta hälsosamma beslut.

3 snabba fakta

  1. Viljestyrka är en medveten ansträngning som krävs för att vi ska göra något annorlunda än vad vi är vana att göra. Viljestyrka är bara ett verktyg vi har som hjälper oss att fatta beslut.
  2. När det handlar om att ta hälsosamma beslut kan vi inte enbart förlita oss på viljestyrkan då den är opålitlig. Den påverkas av antalet beslut vi redan tagit - och hur distraherade, trötta, eller hungriga vi är.
  3. Att använda strategier som minskar vårt beroende av viljestyrka för att fatta hälsosamma beslut (se nedan!) gör det lättare att hålla oss på rätt spår.
Att göra denna vecka

Prova en eller två av strategierna nedan för att göra hälsosamma val enklare så att du slipper förlita dig enbart på din viljestyrka.

1. Skapa riktlinjer. Att i förväg bestämma dig för hur du ska agera i specifika situationer innebär att du slipper lägga energi på att ens överväga andra alternativ. Planera t ex in att du ska äta frukt eller grönsaker vid varje måltid och sätt upp din rutt i mataffären så att du undviker att passera snackshyllan eller bake off-avdelningen. Se till att det är verkligt görbart!

2. Anpassa din omgivning. Det du ser, hör eller doftar kan påverka hur du agerar. Styr upp din omgivning så att du minimerar beslutsfattande. Om du har kakor liggande i skafferiet som hela tiden ”ropar” på dig och tvingar dig till att fatta ett beslut om du ska äta dem eller inte, se till att inte köpa hem dem. Eller frys in dem så att de inte är lika lättillgängliga.

3. Gör ett aktivt val. Skapa situationer där ett hälsosammare val kräver mindre ansträngning. Se till exempel till att köpa hem frukter du gillar och gör en lyxig fruktsnacks-tallrik. Om du hellre vill äta choklad krävs en större ansträngning av dig i den situationen då du måste åka iväg och handla det.

4.Samkör olika aktiviteter. Koppla ihop dina ”vill göra”-aktiviteter med dina ”behöver göra”-aktiviteter. Att lyssna på din favoritpodd (något du gillar att göra och ser fram emot) under en kvällspromenad (något du ”behöver” göra) minskar hur mycket viljestyrka du behöver använda för att röra på dig.

Relaterad artikel: Styr upp din omgivning för framgång