Mat

Havre för hälsan

Havre har många goda egenskaper. Det är nyttigt, mättande, billigt och användbart. Dessutom är det ofta närproducerad då det trivs i vårt kalla och nederbördsrika klimat. Ändå kommer det sällan längre än till frukostbordet.

Många hälsoeffekter

Havre är ett av våra mest näringsrika sädesslag. Det innehåller mängder med fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter, bland annat B-vitaminer, järn, magnesium, zink och kalium. Dessutom är det rikt på betaglukaner, vilket är gelbildande fibrer som sväller i magen och bildar en gel. Detta gör att matspjälkningen går långsammare, mättnadskänslan ökar och blodsockerhöjningen blir jämnare. Betaglukaner har också en starkt kolesterolsänkande effekt. Studier på möss har visat att ett tillskott på havre kan ge upp till 40 procent lägre kolesterolhalt i blodet, mindre plack i kärlväggarna samt en lägre inflammationsgrad i kroppen. Havre är också den enda källan till en viss typ av antioxidanter som kallas avenantramider. Dessa har antiinflammatoriska egenskaper och verkar ha en starkt skyddande effekt mot åderförkalkning. Som om inte detta var nog odlas havren ofta i Sverige och har en förhållandevis liten miljöpåverkan.

Användning

För många är havre synonymt med havregrynsgröt. Det är förvisso är en förträfflig frukost men havre kan användas till så mycket mer än så.

Mathavre - Mathavre är en utomordentlig fullkornsprodukt som kan användas istället för pasta, ris och potatis. Kall mathavre är även gott i fruktsallader med en klick yoghurt och lite honung.

Havremjöl - Havre kan användas som ett nyttigare alternativ till vanligt vitt mjöl. Mal det själv i matberedaren och använd i brödbaket, pannkakorna eller som panering.
 

Havremjölk – Gör egen havremjölk och använd på samma sätt som vanlig mjölk. Blanda 3 dl havregryn, 11 dl vatten, en gnutta salt och 2-3 msk olja (tycker man om smaken kan man använda kokosolja, annars går det bra med en neutral olja). Mixa ordentligt i en mixer. Sila mjölken genom en silduk och krama ur all vätska. Vill man smaksätta mjölken kan man tillsätta en nypa osötat vaniljpulver.

Havrebars – Hemmagjorda havrebars är perfekt när man vill unna sig något gott. Blanda 1 dl kokosflingor, 2 dl blandade frön och nötter (till exempel pumpakärnor, solroskärnor och mandlar), 2 dl havregryn, 2 dl valfri torkad frukt, 2-3 äggvitor och 1 msk honung. Mixa allt i en matberedare. Platta ut smeten till en fyrkant på ett bakplåtspapper på en plåt. Gör djupa skåror i kakan med en kniv så att den enkelt kan brytas i bitar när den är färdig. Grädda i ugnen i 175 grader i ca 15 minuter.

Müsli – Blanda ihop en egen müsli med havregryn som bas. Tillsätt andra flingor (till exempel bovete-, dinkel- eller rågflingor), pumpakärnor, solrosfrön, chiafrön och valfria nötter. Ett annat alternativ är att göra birchermüsli. Det är egentligen inte en müsli utan snarare en gröt. Den kan göras på kvällen och stå till sig i kylen över natten. Blanda 1 dl naturell yoghurt med ½ dl havregryn i en skål. Täck över och ställ i kylen över natten. Smaksätt sedan med osötat vaniljpulver, kardemumma eller kanel och toppa med banan, äpple, bär, nötter eller frön.