Löpning för nybörjare - Så springer du från 0 till 5 km på 6 veckor

Är du beredd att ge dig ut på din första joggingtur? Oavsett vad du ger dig på är kardinalregeln, som alltid, att vara tålmodig.

Tänk på att din kropp behöver lite tid på sig att anpassa sig till varje ny aktivitet. Det är absolut nödvändigt att du sakta glider över i löprytmen genom att alternera din vanliga promenadstil med löpintervall och bygga därifrån. Ta det lugnt och ge dig tid att lära dig tycka om löpningen. 

  • Innan du börjar

Gå på stället i några minuter och lägg ytterligare ett par minuter på stretching (framför allt vad- och lårmusklerna inklusive knäsenorna).

  • Efter varje pass

Glöm inte att dricka ordentligt, minst en halvliter vatten per tillfälle.

  • Ett pålitligt sätt att avgöra intensitetsnivån

Lyssna på vad din kropp berättar för dig och använd ledtrådarna till att bestämma hur mycket du anstränger dig. Använd guiden nedan, den har visat sig pålitlig som rättesnöre.

 

Börja springa - från 0 till 5 km på 6 veckor

Att promenera är ett utmärkt sätt att börja komma i form, men om du upptäcker att en rask 30-minuterspromenad inte längre känns som en utmaning så är det kanske dags att lägga till några joggingintervaller.


Våra kroppar anpassar sig snabbt till de utmaningar vi ger dem, som till exempel den träning vi utför. Vi måste därför ständigt utmana oss för att fortsätta förbättra vår kondition. Här följer ett sex veckors program för dig som är nybörjare eller inte löptränat på länge. Målsättningen är att du ska kunna springa 5 km utan att stanna.

 

Nedan följer ett sex veckor program för dig som är nybörjare eller inte löptränat på länge. Målsättningen är att du ska kunna springa fem kilometer utan att stanna.

Om du av någon anledning inte kan eller vill jogga håll dig till promenader och varva intensiteten enligt schemat. 

Kom igång med löpningen