Mat

Planera dina måltider så som det passar dig

Du kommer att tacka dig själv om du lägger lite tid på att planera (och förbereda) måltider när du är pigg och alert.

Brukar du komma hem efter en lång dag utan ork att fixa en bra middag? Slutar det med att du tar den enkla vägen och äter det som finns lättillgängligt istället för att äta något du hellre velat ha om du varit förutseende? Lite planering i förväg gör att du slipper lägga energi på vad du ska äta när du är trött och hungrig i stunden. Plus att planering ger utrymme till att få plats med mat vi gillar samtidigt som vi håller oss inom SmartPointsbudgeten.

3 snabba fakta

  1. Vår hjärna tar oräkneliga antal beslut varje dag och hanterar mängder med uppgifter varje dag - och efterhand som dagen går minskar vår ork och energi för att fatta medvetna beslut och hantera nya uppgifter.
  2. När vi är upptagna, stressade eller trötta är det mer troligt att vi gör val som är snabba och enkla då de valen kräver mindre insats av oss. När det kommer till matsituationer innebär det oftast att vi väljer det som är bekvämt, lättillgängligt och det som tilltalar oss mest i stunden.
  3. Att planera måltider (inkl mellanmål) i förväg är en effektiv strategi då vi slipper lägga energi på att försöka ta medvetna matbeslut i stunden. Med andra ord behöver vi inte bestämma vad vi ska äta till middag när vi är trötta och hungriga. Du har redan tagit det beslutet tidigare när du var pigg och klartänkt.

Relaterad artikel: Fixa veckans matlådor på helgen 

Att göra denna vecka

Planera måltider (inkl mellanmål och snacks) i förväg så minskar du antalet här-och-nu-beslut du behöver ta för att bestämma vad du ska äta. Prova en eller två av metoderna nedan.

  • Planera snacks. Bestäm hur många SmartPoints du vill lägga på eventuella snacks och sötsaker nästa dag. Lägg det du bestämt dig för att äta i en skål så har du full koll på vad som får plats i din budget och du kan äta det närhelst du vill under dagen.
     
  • Planera med hjälp av färdiga menyer. Vill du få hjälp med vad du ska äta under veckan så finns det färdiga femdagarsmenyer för både Grön, Blå och Lila plan. Vill du ha hjälp med veckans middagar kan du beställa WW ViktVäktarnas matkassar. Det finns möjlighet att få hem receptfolder och råvaror till tre, fyra eller fem middagar.
     
  • Planera för måltidsprepp. Köp hem ingredienser till det du ska laga och äta (inkl frukt och grönsaker). Förbered det du kan i förväg (t ex på helgen eller kvällen innan) såsom t ex hacka grönsakerna, gör pajdegen eller koka pastasåsen. Då är matbeslutet taget och en del av jobbet gjort så att du istället kan fokusera på att slutföra måltiden.
     
  • Planera var du ska äta. Det är större chans att du gör medvetna matval om du sitter ner jämfört med när du står eller går.
     
  • Planera hur mycket du ska äta. Bestäm hur stor portion du ska äta och lägg upp maten på tallriken innan du sätter dig till bords. Gör matlådor av resten och du har per automatik minskat ner på matbesluten för fler måltider framöver.