Må bra

Så sover du bättre när du är stressad

3 tips på hur du kan sova bättre under stressiga perioder.

Sover du sämre än vanligt just nu? Stress kan vara orsaken. Nästan hälften av alla som känner sig stressade, anger att de inte sover tillräckligt eftersom hjärnan är på högvarv, visar en undersökning. Du känner igen känslan: Du är redo att lägga dig, men din hjärna har andra planer. Oro och tankeverksamheten (som att gå igenom morgondagens att göra-lista) tar över och gör det svårt att stänga ner hjärnan och somna. 

Det kanske känns lite extra svårt att sova bra just nu, och att nå rekommendationen om sju till nio timmars sömn varje natt är en extra utmaning. Det är inte bara dina energinivåer som påverkas, det kan även påverka din viktminskning negativt. Det beror på att otillräckligt med sömn gör det svårare att äta bra, motionera regelbundet och att ha rätt tankesätt för att nå dina vikt- och hälsomål.  

När det kommer till stress och sömn går det i båda riktningar. Stress kan leda till sämre sömn, men en studie har också visat att för lite sömn kan leda till högre nivåer av ångest. Men det är inte bara dåliga nyheter, samma studie visar att efter en god natts sömn, minskade ångestnivåerna nästa dag. 

 

3 sätt att stressa ner innan läggdags

Vi kan såklart inte alltid stänga av våra hjärnor, men vi kan lugna tankarna så att det blir lättare att sova. Testa en eller flera av följande tekniker. Hur kändes det?

  • Meditera. Meditation kan minska stress och skapa rätt förutsättningar för att sova bra. Det finns till exempel olika appar för meditation som du kan testa. I WW appen hittar du Headspace (meditationer på engelska).
  • Skriv en lista. Att ta med det som oroar dig till sängen kan hålla dig vaken om natten. Ta dig istället tid varje kväll att skriva ner det du har i huvudet. Lägg sedan listan åt sidan och gå och lägg dig. Forskning har visat att 5 minuter till att skriva ner din att göra-lista innan du går och lägger dig, kan hjälpa dig att somna snabbare.
  • Prova tekniken 3 bra saker. Innan du lägger dig, tänk på tre bra saker som hänt senaste 24 timmarna. Det kan vara allt från att du fick ett sms av en vän till att du känner dig tacksam över en god middag hemma. Forskning har visat att tacksamma människor mer sällan har negativa, oroande tankar när de ska sova.