Må bra

Ta reda på ditt varför

Vad inspirerar dig till att nå ditt viktmål eller hälsomål? Att ha din anledning nära till hands kan hjälpa dig att nå dina mål.

Du är på en livslång resa – en resa som kan ge dig bättre hälsa, en hälsosam vikt och dessutom få dig att känna dig gladare. Du har säkert ett vikt eller hälsomål i tanke som du siktar mot nu. Ditt ”varför” är anledningen (eller anledningarna) till att du vill nå ditt mål. Att bli hälsosammare eller gå ner i vikt kan ge dig mer energi till att leka med dina barn, eller att ta dig på ut på nya äventyr.

Ditt varför behöver inte vara något stort – det kanske helt enkelt bara handlar om att du vill orka ta trapporna istället för hissen. Det viktigaste är att det är värdefullt för dig. Oavsett om du är ny medlem, eller har varit medlem i många år, är ditt varför det som kan få dig att fortsätta och känna dig inspirerad, speciellt när du kommer in i en mer utmanande period längs vägen.

Vad är ditt varför?

Ta reda på ditt varför

  1. Gör dig själv medveten: Varför vill du bli hälsosammare? T ex: ”Jag är trött på att känna mig andfådd och långsam”.
  2. Gör det konkret. Vad innebär det för dig? Hur skulle ditt liv bli annorlunda? ”Jag skulle kunna promenera fortare, enkelt kunna gå i trappor, och kunna säga ’ja’ till fler roliga saker”.
  3. Gör det till ditt. Fråga dig själv igen, ”Varför vill jag bli hälsosammare?” Ta den tid du behöver för att svara specifikt, personligt och i en positiv anda. ”Jag vill ha bättre kondition så att jag kan vara aktiv tillsammans med min familj och mina vänner”.

Om du har varit medlem en tid använd punkterna här nedanför för att utvärdera ditt varför, det är vanligt att det ändras längs vägen.

  • Varför vill du bli hälsosammare och/eller gå ner i vikt? De flesta av oss kan snabbt svara på hur de vill att deras liv ska ändras som medlem hos WW ViktVäktarna. Du kanske vill kunna köpa kläder i vilket affär som helst? Eller börja spela fotboll igen? Eller lära dig hur du lagar en hälsosam och god måltid? När du kommit fram till vad du vill ska bli annorlunda, ta reda på hur det skulle bli.
  • Föreställ dig hur förändringen skulle påverka ditt liv: spela fotboll till exempel, skulle bidra med glädje för att röra på sig som det kanske gjorde tidigare. Du skulle bli smidigare, uthålligare, en få ett nytt socialt sammanhang; och dessutom tjäna massor av AktivitetsPoints!
  • Gå tillbaka till din första fråga: Varför vill du "bli hälsosammare"? Kombinera det med steg två här ovanför och skapa ett personligt och specifikt ”varför”.  Till exempel: Jag vill kunna spela fotboll igen så jag kan känna mig starkare, smidigare och ha roligt när jag gör något som jag gillar.

Ditt varför längs vägen

Hitta ett sätt att hålla ditt varför i fokus. Du kan sätta en post-it lapp på badrumsspegeln eller ta ett foto och sätt som bakgrundsbild på din telefon. Varför inte dela med dig av det på Community i appen. Dessutom kan du få ideer från andra medlemmar genom att söka efter #mittvarför.

Din anledning kommer troligtvis att ändras under tidens fång när du når dina mål och målstolpar, eller när förändringar sker i livet. Det är därför klokt att då och då gå tillbaka och utvärdera dig själv och dina anledningar för att fortsätta med WW ViktVäktarna så det är uppdaterat och meningsfullt.