Må bra

Vad händer i din kropp… när du skapar en vana

Följ med oss under sex veckor då vi har en temaserie om vad som händer i din kropp kopplat till hälsosamma beteenden. Först ut lär vi oss mer om hjärnan för att förstå hur vanor skapas.

Föreställ dig att du är ute och går i skogen. Du går på en välkänd stig som du har gått på många gånger förut. Den är tydligt utstakad och du vet exakt vart den kommer ta dig. Men om du vill gå någon annanstans behöver du börja trampa upp en ny stig. Du behöver kanske trampa ner högt gräs och vika undan grenar, men om du börjar vandra på den här vägen dag efter dag kommer en ny stig skapas. Efter ett tag kommer det kännas helt naturligt att gå den nya vägen. Detta kan liknas vid vad som händer i din hjärna varje gång du repeterar ett beteende som leder till en ny vana.   

 

3 snabba fakta

  1. Våra hjärnor förändras bokstavligen baserat på vad vi gör, tänker och upplever.
  2. Varje gång vi upprepar ett beteende ansluts de hjärnceller som är associerade med just den handlingen eller den tanken, vilket gör det mer troligt att vi kommer att göra samma sak igen.  Det innebär att varje gång vi äter när vi t ex känner oss stressade, förstärks vägarna i hjärnan som kopplar ihop stress med mat. Samma sak sker om vi går på en promenad istället för att äta - då blir vägarna som kopplar samman stress och promenad i hjärnan starkare.
  3. Ju mer sällan vi upprepar ett beteende, desto mer försvagas kopplingen mellan hjärncellerna. Så varje gång vi inte tar till mat när vi är stressade minskar sambandet mellan stress och ätande.


Att göra

Använd stegen nedan för att skapa nya vägar som kommer hjälpa dig att ta dig närmare ditt långsiktiga mål.

  1. Tänk stort. Identifiera ett långsiktigt mål du ser fram emot att nå. Kanske är det att gå ner ett visst antal kilo, springa ett maraton eller bli en bättre kock. Skriv ner ditt mål. 
  2. Identifiera en gammal väg. Finns det en väg som inte längre funkar för dig och som tar dig längre bort från ditt mål? Om du t ex vill ha en mer vältränad kropp kanske det är förståeligt att om du går till TV-soffan efter kvällens middag för det dig i en annan riktning. Men döm inte dig själv för att du fortsätter gå i dina gamla fotspår. 
  3. Välj en ny väg. Fundera istället över vad som kommer hjälpa dig nå ditt mål. Kan du t ex ta en promenad eller testa en FitOn träningsvideo (i WW appen) efter kvällsmaten? Eller kan du laga något snabbt recept istället för att äta hämtmat när du har dåligt med tid? Skriv ner dina förslag.
  4. Gör en plan. Lista när under dagen du skulle kunna välja den nya vägen istället för den gamla invanda. Se detta som ditt vägval. Hur kan du påminna dig själv om att ta den nya vägen när du kommer till ett vägval under dagen? 

Påminn dig om vart du vill och börja trampa upp dina nya vägar dagligen. Ju oftare du övar på ditt nya beteende genom att ta den nya vägen desto enklare blir det att upprepa beteendet och skapa en vana.