Bli mer medveten om dina matvanor och hur de påverkar dig

Veckans strategi
Publicerad 26 september 2023
Det är inte bara vad du äter som påverkar din viktminskningsresa. Även när och hur du äter påverkar. Vi kallar detta ditt övergripande ätmönster. För att kunna göra meningsfulla förändringar behöver du ta reda på hur dina ätmönster ser ut idag. Välj tre dagar den här veckan och utforska varje måltid och mellanmål. Ta hjälp av nedan steg.
Låt oss gräva lite djupare…

Föreställ dig att du försöker spara pengar genom att minska på några av dina utgifter. Tror du att du kan göra det utan att vara uppmärksam på hur, när eller på vad du lägger pengar på varje vecka eller månad?

Förmodligen inte. Och detsamma gäller när du vill gå ner i vikt eller hålla vikten. Ett bra första steg är att regga dina måltider i WW-appen då det skapar medvetenhet kring vad du äter. Men att gräva lite djupare och ta reda på mer kring hur, och vad som faktiskt händer vid måltiderna, ger en djupare förståelse som kan hjälpa dig att göra förändringar som gör skillnad.

Ditt övergripande ätmönster påverkar vilka val du gör, ditt beteende och dina känslor, vilket kan göra din viktresa lättare eller svårare. Att lägga märke till dina matvanor hjälper dig att identifiera vad som fungerar (t ex att äta långsamt) och vad som inte fungerar (t ex att vänta med att äta tills du är vrålhungrig). När du blivit medveten om detta kan du göra mer av det som fungerar och åtgärda det som inte fungerar - och på så sätt ta dig närmare dina mål.

3 snabba fakta

1. Ditt ätmönster innefattar både vad du äter och hur du äter.

2. Genom att bli medveten om dina ätmönster kan du identifiera vad som fungerar och vilka förändringar du vill göra.

3. Det kan hjälpa dig att utveckla ett ätmönster som kommer hjälpa dig att lyckas med viktminskningen, men som du också kommer kunna hålla fast vid över tid.