Allt om NollPointsmat


Glöm bort allt om att “noll” är lika med ingenting. Här hos oss på WW ViktVäktarna betyder NollPointsmaten allt! Det handlar om go-to-mat som motsvarar, du gissade rätt, noll PersonligaPoints™. Se dem som basvaror som är bra att alltid ha hemma och som kommer att hjälpa dig att skapa hälsosamma matvanor. Vi kallar dem för NollPoinsmat för att:

  • De kan hjälpa dig nå ditt mål. Våra kliniska studier visar att du kan äta NollPointsmat utan att väga, mäta eller registrera dem, och ändå gå ner i vikt, oavsett vilka kategorier som finns med på din personliga lista.


  • De är hälsosamma. NollPointsmat är speciellt utvalda och bland annat finns det en rekommendation från Världshälsoorganisationen att vi bör äta dessa livsmedel oftare som en del av en hälsosam kosthållning. De är dessutom jättegoda!


  • Du bestämmer portionsstorlek. Visst, du skulle kunna äta 12 bananer, men vill du det? Försök att hålla dig till din vanliga portionsstorlek (låt säga en banan) till att börja med. Om du märker att du fortfarande är hungrig, ät en till – du kommer snabbt att lära dig vad som är rätt portionsstorlek för dig.


  • De kan varieras. Använd NollPointsmat som grunden i en måltid, bättra på maträtter genom att slänga i extra NollPointsmat, eller ha den alltid tillgänglig som mellanmål för att hjälpa till att hålla dig mätt och nöjd.

Vad finns med på listan?

När du berättat vilken mat du tycker om tar WW-appen fram din personliga lista med NollPointsmat från dessa kategorier. Det innebär att din lista antagligen kommer att skilja sig från din väns eller familjemedlems lista.

  • ​Frukt & bär
  • Fisk & skaldjur
  • Kyckling- & kalkonbröstfilé
  • Tofu, tempeh & quorn
  • Ägg
  • Lättyoghurt, -kvarg & -cottage cheese (naturell)
  • Potatis & stärkelserika grönsaker
  • Majs & popcorn (poppade utan fett)
  • Bönor, ärter & linser
  • Fullkornspasta & bönpasta
  • Fullkornsris, quinoa & matgryn
  • Havregryn & andra gryn
  • Avokado (NY)


Så här fungerar NollPointsmat

Eftersom var och en har sin egen NollPointslista kan antalet PersonligaPoints för ett visst recept eller livsmedel variera från person till person. Ta en titt på jämförelsen här nedan.

Mackan till vänster är bokstavligen fullpackad med NollPointsmat, så den kostar så lite som 4-7 PersonligaPoints (beroende på din personliga NollPointslista). Mackan till höger då? Åtminstone 14 PersonligaPoints. Glöm dock inte att båda är helt okej att äta – allt handlar om hur du vill använda din budget för dagen och veckan.