Handla och laga mat till en person

Att handla och laga mat till en person är för många en utmaning. Recept görs oftast för fyra, de bästa priserna gäller storpack och många tycker att det är trist att laga mat till sig själv.

Här är några tips på hur det blir roligare, billigare och enklare att handla och laga mat till sig själv.

Planering är A och O 


Planering av inköp och ha något i beredskap när tidsbrist eller när motivationen är på noll är ett måste för den som handlar och lagar mat för en. Visst låter det präktigt men även om mat oftast smakar godast och är mest näringsrik när den är nylagad så är frysen ensammatlagarens bästa vän. Och du behöver inte frysa in hela rätter, utan frys del av en måltid som du sedan äter med färska råvaror. Se till att ha en lösning när du har ont om tid. Ingen orkar laga mat varenda dag och då är det fantastisk skönt att ta fram något ur frysen som redan är klart.

Variera med samma ingrediens 
Trixet är att göra sånt som är gott, nyttigt och som passar till många olika maträtter. Som till exempel en god tomatsås som du kan göra storkok på och sedan frysa in i portioner för en person som sedan går att kombinera i det oändliga. Några exempel; tomatsås med stora vita bönor, på vitfisk och som gratineras i ugn, som en bas till köttfärssås, häll i kokosmjölk och ha som sås till lammfärsbullar, fräs lök, svamp och rivna morötter och blanda i tomatsåsen. Passar till ris, pasta och bulgur. Ja, det går att variera i det oändliga.

Laga lite extra 
En annan sak som är bra att frysa in i enportioner är ris. När du ändå lagar ris gör en eller fler extra portioner och frys in. Dessa kan du sedan ta fram och använda till exempel i en wok som då blir klar på några minuter. Att ha lite grönsaker i frysen skadar aldrig för den som tycker att dessa smakar gott.

Beräkna för en person 

För att veta hur mycket av huvudingrediensen du behöver för att bli mätt kan du titta i kokböcker, receptbanker på internet eller matappar. Där står det oftast portionsåtgång per person eller så delar du med antal personer som receptet är gjort för. En köksvåg är jättebra att ha för att väga.

Basvaror 
När det gäller ingredienser är det att rekommendera att ha ett basutbud hemma. Handla basvaror i butiker med bra pris, som till exempel stormarknader om du har möjlighet att ta dig dit och hem, då kanske du kan ha råd att kosta på dig att handla kött, fisk och ost i delikatessdisken eller i saluhallen. Då köpa den mängd du behöver och provsmaka så kan du upptäcka ny god mat eller en godare lagring. Visst kan detta kännas dyrt men jämför med vad det kostar att köpa en större förpackning som du i värsta fall måste slänga en del av som du inte hinner äta upp innan det blir dåligt.

En mycket bra sak för att underlätta vardagsmatlagningen är att lära sig laga några rätter som du verkligen gillar som går att svänga ihop lite enkelt vid behov. Läs kokböcker eller recept som inspirerar dig och sedan kan du göra dina egna variationer. Många matrecept går att halvera annars kan du laga för fyra och frysa in.

Ät i lugn och ro 

Ordna så att ätandet blir en bra stund. Duka och sitt i lugn och ro, då blir maten så mycket godare. Släng inte i dig något framför tv:n, i alla fall inte varje dag, sådant är inte bra för matsmältningen och kan skapa sug. Men framför allt för att du och din matlagning och är värd mer än så. Nästan alla människor tycker stundtals att det är superjobbigt och trist att laga mat beröm dig själv för att du orkar göra detta varje dag och dessutom hålla dig till den mat som ger dig hälsa och välmående.

Förslag på bra basvaror:

fullkornspasta, couscous, bulgur, råris
citron
bönor som finns i tre pack, bra för det lilla hushållet
burktomater, välj gärna en sort med mycket tomat och lite vatten
färska tomater
olika sorters lök, gul, röd och vitlök
morötter bra bas i både mat och sallad
olivolja eller rapsolja
vinäger, till exempel balsamvinäger och rödvinsvinäger
fond eller buljong
någon mejeriprodukt; lätt crème fraiche, eller annan som är kokbar eller Turkisk yoghurt som är en bra bas till kalla såser
grönsaker
salt
peppar
kryddor
bönor på burk (eller i pappersförpackning)
nyttiga och goda frön som du kan rosta och ha på maten, några exempel pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön
ett gott salt
Bas att frysa in:

All typ av ris
Tomatsås
Köttfärssås
Fisk – de flesta butiker säljer småbitar som blivit över dessa kan du göra fiskkakor av eller använda i soppa
Köttbullar
Paj

 

Enkel tomatsås
1 portion minst fem gånger

Ingredienser

1 stor gul lök
2 förpackningar krossade tomater, eller 1 krossad tomat och en cocktailtomat.
4 msk tomatpuré
1 msk flytande honung
En skvätt matlagningsvin eller sherry

Instruktioner

Hacka en stor lök, fräs den med olja.

Dutta i sherryn och fräs

Tillsätt krossade tomater och tomatpuré samt en förpackning vatten. Låt sedan detta sjuda under lock minst en timme. Du behöver inte röra men kolla så att såsen inte bränner fast, när vätskan reduceras och löken kokas ihop med tomaten under en länge tid så bildas en underbar smak. 

När såsen har svalnat av lägg cirka 1 dl i en fryspåse, förslut, platta till och frys in. Tag fram vid behov.