Ladda för höstens mål

Sommaren kan du se som en paus efter första halvlek. Det är ett utmärkt tillfälle att se tillbaka och utvärdera året som har gått hittills och se hur det gått med de mål du satte upp på nyår. Det är dags att kika på vad du åstadkommit och ta nya tag för att fortsätta kämpa eller komma på något nytt att sträva efter.

 

Långtidsplanering
Nu är det en bra tid att se över din långtidsplanering och se om du kommit lite ur kurs, då är det ett perfekt tillfälle att försöka styra tillbaka skutan mot dina ursprungliga mål. Se över vilka rutiner och beteenden som tar dig närmare ditt mål och försök få in mer av dem de kommande månaderna. Är det något som tagit mycket tid och energi men som inte tar dig dit du vill? Försök se hur du kan minimera energitjuvar så att du kan lägga fullt fokus på det som får dig att må bra och tar dig närmre dina mål.

 

Belöningar
Kanske lovade du dig själv i början av året att göra något du faktiskt uppnått nu? Se i så fall till att belöna dig ordentligt för det du kan bocka av. Det finns få saker som ger sådan motivation att sätta nya mål som att faktiskt se att du nådde upp till dem du satte för en tid sedan. Har du en bit kvar ska du inte hänga läpp för det, se det som ett strålande tillfälle att ge lite mer och kämpa lite hårdare för att en dag kunna känna tillfredsställelsen i att du nått hela vägen.

 

Skriv ner
En sak som hjälper både nu och för framtida mål är att sätta dig ner och skriva ner det du vill uppnå. Skriv så utförligt du kan enligt SMART-principen över vad du vill åstadkomma resterande månader av året. För att sätta ett mål enligt smart-principen använder du följande variabler; specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och tidsbestämt. Genom att definiera målet utifrån dessa variabler blir det tydligt och därför enklare att nå. 

Ett annat knep är att verkligen visualisera hur det känns när du kommit dit du vill. Hur känns din kropp när du gått ner de där extra kilona? Hur känns det att röra dig och hur tänker du när du äter i den nya versionen av dig själv? Att detaljerat föreställa dig och känna in din målbild gör att målet känns närmre och mer nåbart.

 

Utvärdera
Innan du tar siktet på nya utmaningar är det också viktigt att såväl utvärdera som belöna dig, men också att ifrågasätta dina tidigare mål och vägarna dit. Var målet rimligt och är den väg du valde verkligen den bästa? Här har du chansen att verkligen hitta en ännu bättre väg till ditt mål. Ta med dig det som fungerat hittills och försökt förbättra det ännu mer för att maximera motivationen och inspirationen till att fortsätta kämpa.

 

Mål för en bättre hälsa
Vi är många som sätter mål som innebär att träna oftare, förbättra konditionen, gå ner i vikt och äta nyttigare. Men lika viktigt som dessa mål är för en god hälsa är det med mål som sätter gränser och prioriterar tid för vila och sömn. Att återhämta dig och sätta gränser för din egen tid är minst lika viktigt för ditt välmående som bra rutiner för mat och träning. Att även ta med detta i din målbild kan ge dig den energi du behöver för att nå hela vägen fram. Tanken med mål är ju att det ska göra ditt liv bättre, roligare och få dig att må bra.