Må bra
Så överlever du hösten!
Ta hjälp av bättre matvanor, motion, sömn - och så någon belöning då och då!

Nu är det ingen återvändo! Hösten är här. Och med den kom hösttröttheten och mörkret... Självklart kan vi göra något åt detta!

Se över dina matvanor!
Sommarens jordgubbar och primörer är ett minne blott. Istället bjuds det på vitaminfest i form av rotfrukter, kål, lök, citrusfrukter och äpplen.


Komponera en veckomeny med höstens skörd som bas. Bygg på rätterna med torsk, lax, skaldjur, kyckling, ägg,keso, tofu eller bönor. Ät gärna nötfärs någon gång ibland. Njut av fruktsallad på äpplen, citrusfrukter, mango och andra exotiska “vinterfrukter”.


Det viktiga D-vitaminet hittar du framför allt i fisk som lax, sill och makrill men även i ägg och kött. Vistas ute så mycket det går i dagsljus så får du också en extra D-vitaminboost!


Prova motion som lyckopiller!
Det är bevisat att motion motverkar och till och med kan bota depression. Rör på dig så pass att du får upp flåset och svettas 3 gånger i veckan ca 45 minuter åt gången. Håll ut, det tar i snitt 66 dagar att få in en ny vana. Men i det stora hela är det inte särskilt lång tid. Eller hur?


Bädda för bättre sömn!
Ett annat gott skäl till att vistas ute under dagtid är att exponeringen för dagsljus håller tillbaka melatoninutsöndringen i kroppen. Hormonet melatonin gör oss nämligen trötta på kvällen, och har vi mer av detta kvar vid läggdags så kan vi få bättre sömn.
Även motion tröttar ut. Så, ett träningspass utomhus mitt på dagen - vad kunde vara bättre?


Och sist men inte minst…
Ge dig själv en belöning!
Har du en konkret plan för din viktminskning så bör du även ha planerat in små och stora belöningar när du nått olika delmål. En dag på spa, en ny, riktigt skön vintertröja eller några
lyxiga, välsmakande teer som värmer själen och den frusna kroppen! Dunderkurer mot
hösttröttheten!