Må bra
Smarta val i jul
Advent, Luciadagen, julafton, juldagen, annandagen, julbord med jobbet, kompisarna och släkten, glöggparty, julfest, julfika…

Undvik fällorna

Försök göra det bästa av situationen. För den som bara äter julbord en gång om året spelar det inte så stor roll vad och hur mycket man äter, men för den som har en längre julbordssäsong är det viktigt att tänka efter. 

Hur gör man julmaten spännande och god utan att den blir alltför fet och kaloririk? Kan man fira jul och behålla julkänslan utan att gå upp i vikt?

Den största boven finns inte på matbordet utan vid sidan om, till exempel i form av choklad, glögg, knäck och kakor. Ät "ren" mat, såsom skinka, rostbiff, kalkonbröst och fisk. Välj vettiga tillbehör såsom grönsaker och frukt. Tänk på att brunkål och grönkål oftast tillagas med mycket fett. 

Ta fram lite i taget

Julbordet som man äter på julafton är en sak – det man äter vid ett enda tillfälle ger i alla fall ingen bestående viktökning. Problemet är all mat som man har i kylskåpet under flera veckor. Ta inte fram all mat varje gång det är dags att äta, utan ät de olika rätterna från julbordet som ensamrätter. 

Välj rätt på julbordet

Om du är en av dem som äter julbord många gånger under en säsong är det bra att i förväg tänka igenom hur du ska gå till väga. När man har många olika rätter att välja på är det lätt att bli lurad att ta mer än man egentligen tänkt sig. Och många av komponenterna på julbordet är ju inte direkt smalmat. 

Försök att äta en normal portion mat, trots att det finns mycket att välja på. Ta en titt på vad som finns att välja på innan du börjar lägga upp på tallriken, och välj bort en del av rätterna redan från början. 

Laga mat tillsammans i jul

Att samlas kring spisen och laga mat tillsammans är ett härligt sätt att umgås. Traditionella rätter är verkligen värda att ta vara på, och kanske recepten bara finns bevarade hos mormor. 

Familjens traditionella korv, pastej och sylta är en perfekt julklapp. De gamla recepten tillhör vårt kulturarv. Det måste vi värna om. Samlas kring matlagningen och lär av varandra. 

Fler jultips


Köp färdig skinka, rostbiff, lammstek och så vidare, man måste inte göra allting själv. Köp färdiga köttbullar och tillsätt lite egna kryddor vid stekningen för att sätta din egen prägel på dem.

Laga de traditionella julrätterna, t ex Janssons frestelse och grönkål med smal grädde, t ex Milda Mini mat.

Visst går det att ha en skön och mysig jul utan att gå upp i vikt. Kom bara ihåg att de val du gör den här månaden är lika viktiga som de du gör under resten av året. 

Tänk på att:

  • Inlagd sill innehåller, precis som annan fet fisk, nyttiga fettsyror, till exempel omega-3 som bland annat skyddar mot hjärt-kärlsjukdomar.
  • En 100 grams chokladkaka innehåller lika mycket fett som 2 kg julskinka.
  • Två kolor (10 gram) innehåller lika mycket fett som 4,5 kg lutfisk.