Må bra

Tillsammans är vi starkare

- 3 stöttande tips!

Berätta för nära och kära, vänner och bekanta att du försöker gå ner i vikt! På så sätt kan du få stöd, såväl i med- som motgångar.

Men det är bara du som vet vilken typ av stöd du behöver. Därför kan det vara bra att fundera en stund på det så att omgivningen lättare ska kunna fungera som stöttepelare. Ställ också frågan till dina närmaste vad de tror att de kan bidra med. Då känner de, förhoppningsvis, att deras stöd är viktigt och kan hjälpa dig ännu mer.

Många personer som gått ner i vikt och lyckats hålla vikten vittnar om att de haft stöd av familjen genom att de ätit nyttigt tillsammans, motionerat ihop och uppmuntrat på ett positivt sätt - utan pekpinnar!

3 tips för att få stöd från din omgivning!

  1. Berätta vad du behöver! På vilket sätt du behöver stöd? Vill du att din familj äter samma sorts mat som du? Hur vill du att de ska agera om du plötsligt ger upp och faller tillbaka i gamla vanor? Behöver du en träningskompis? Vill du inte bli erbjuden kakor på jobbfikat?
  2. Stötta någon annan! Försök hitta en kompis i samma situation. Gör upp ett litet kontrakt med punkter för hur ni ska stötta varandra. Exempelvis kan ni stämma av var tredje dag hur det går, prata en kort stund eller skicka ett sms.
  3. Förena dig med andra! Gå på ViktVäktarnas möten. Det är lätt att i perioder uppleva att man inte behöver eller inte har tid. Men kom ihåg vilken källa till stöd och motivation det är, att varje vecka få möta andra i samma sits. Visst, ensam är stark. Men tillsammans är vi starkare!