10 vanliga myter om viktminskning
Mat

10 vanliga myter om mat och viktminskning

Det finns många missuppfattningar och felaktigheter kring viktnedgång. Här ger vi fakta kring 10 vanliga myter.
Myt 1: Det finns vissa livsmedel, till exempel äppelcidervinäger, eller chili som kan öka din förbränning och hjälpa dig att gå ner i vikt.

 

Myt 1 äppelcidervinäger

Fakta: Ingen forskning har idag kunnat koppla intag av äppelcidervinäger till lägre kroppsvikt . Man kan ofta läsa olika hälsotidningar eller artiklar som hävdar att vissa livsmedel, som äppelcidervinäger eller chili, kan öka din ämnesomsättning och är bra för vikten. Visserligen verkar äppelcidervinäger kunna sänka matens GI och därmed ge mer mättnad, men att det skulle ge en effekt på vikten finns det inget bevis för. Även chili kan öka kroppens förbränning något men effekten blir försumbar då det är svårt att äta tillräckliga mängder chili för att det ska ge effekt. Det finns många typer av så kallade "superfoods" som påstås ha effekt på vikten och hälsan men tänk på att det är helheten som räknas, snarare än att jaga små detaljer. 

 

Myt 2: Jag kan inte gå ner i vikt eftersom jag är äldre.

 

Myt 2 viktminskning

Fakta: När vi blir äldre tenderar vår metabolism att minska, vilket kan göra det svårare att gå ner i vikt. En lägre metabolism innebär att din kropp bränner färre kalorier per dag än den gjorde tidigare. För att gå ner i vikt måste du äta färre kalorier än vad du gjorde när du var yngre och försökte gå ner i vikt. Minskningen i ämnesomsättningen beror främst på mindre muskelmassa, vilket ofta är ett resultat av att du inte längre är lika fysiskt aktiv. Därför kan minskningen av ämnesomsättningen undvikas genom att fortsätta vara fysiskt aktiv.

 

Myt 3: Att äta små måltider ofta är bättre för viktnedgången än att äta några få större måltider.

 

Fakta: Mängden energi du äter under dagen, eller veckan är vad som spelar roll för din viktnedgång – inte när du äter dem. Om du äter frukost, lunch och middag eller många små måltider per dag är helt upp till dig. Vi rekommenderar att äta något ungefär var tredje timme för att undvika att du blir allt för hungrig och därmed överäter.

 

Myt 4: Du måste dricka tillräckligt med vatten (t.ex. varmt vatten, isvatten, citronvatten) för att gå ner i vikt.

 

Myt 4 viktminskning

Fakta: Vatten påverkar vätskemängden i kroppen, men eftersom det inte innehåller kalorier kommer det inte att påverka din viktnedgång. Att byta ut kaloririka drycker (som saft och läsk) till att istället använda vatten som törstsläckare kommer att vara positivt för din viktnedgång eftersom du minskar på kalorierna.

 

Myt 5: Det är bra att använda sig av detox och andra kurer för att rena kroppen.

 

Myt 5 viktminskning

Fakta: Det finns ingen forskning som påvisat någon effekt av detox eller reningskurer som du använder hemma. Det påstås ofta att vi behöver rena våra kroppar från t.ex. gifter och slaggprodukter som vi får i oss eller har i omgivningen. Detta är dock något som levern, njurarna, lymfsystemet och mag- och tarmkanalen sköter alldeles utmärkt och att använda sig av detox är därför helt onödigt.

 

Myt 6: Man måste träna för att gå ner i vikt.
 

Fakta: Om du håller dig till din SmartPointsbudget kan du gå ner i vikt utan att träna. Det finns dock studier som visat att du genom att lägga till träning kan förbättra viktnedgången med 20% och att regelbunden fysisk aktivitet är en framgångsfaktor för att hålla vikten på lång sikt. Man ska inte heller glömma att det finns många andra positiva hälsofördelar med träning, som bättre humör, förbättrad sömn, och minskad risk för många sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck, typ 2-diabetes och vissa former av cancer. Det viktigaste är att hitta en motionsform som du tycker är rolig så att du kommer att fortsätta med den.

 

Myt 7: Smoothies är alltid ett hälsosamt alternativ.

 

Myt 7 viktminskning

Fakta: Vid viktnedgång är inte alltid smoothies det bästa alternativet. Smoothies innehåller oftast hälsosamma ingredienser som frukt, grönsaker och yoghurt, men de är också energirika och du kan snabbt få i dig den utan att kroppen har hunnit registrera att du faktiskt har ätit något. Smoothies räknas som drycker, vilket inte skickar signaler till hjärnan på samma sätt som när du äter. En apelsin som du pressar till juice, blir en väldigt liten mängd juice och upplevs som mindre mat än om du ätit apelsinen hel. När du dricker något så behöver du inte heller tugga vilket påverkar signalerna mellan magen och hjärnan.

 

Myt 8: Jag går inte ner i vikt eftersom jag äter för lite.
 

Fakta: Du har säker hört talas om det så kallade ”svältläget”. Det stämmer att om du utsätter kroppen för extrem svält, kommer din kropp att kompensera. Om du går ner i vikt för snabbt kommer du därför att se en större sänkning av din ämnesomsättning än enbart på grund av en lägre vikt. Det finns dock tydlig forskning som visar att när du går ner i vikt i lagom takt, som vi på ViktVäktarna rekommenderar, blir din metabolism proportionell mot din vikt. Till exempel om du har gått ner 5 % av din vikt, skulle din metabolism också ha minskat med 5 %. Detta beror på att det krävs färre kalorier att underhålla en lättare kropp när du t.ex. går, vilar eller andas. Detta förklarar varför din SmartPointsbudget sjunker när du går ner i vikt.

 

Myt 9: För mycket frukt kan påverka min viktnedgång.

 

Myt 9 viktminskning

Fakta: Frukt och grönsaker är såklart inte magiskt kalorifria även om de flesta är 0 SmartPoints. Vi uppmuntrar dig att äta frukt och grönsaker eftersom de är näringsrika, mättande och goda. Det är bra om du äter mer frukt och grönsaker än du gjorde tidigare eftersom du kan använda dem som ett hälsosamt mellanmål eller för att dryga ut dina måltider. Äter du många bananer eftersom de är 0 SmartPoints, så låt din viktnedgång guida dig till om det fungerar.

 

Myt 10: När jag når en viss vikt kommer min viktnedgång att stanna av eftersom det är den vikt min kropp vill ha.

 

Myt 10 viktminskning

Fakta: Det finns en teori om att mängden fett i kroppen är relativt stabil. Vi vet att  det finns genetiska faktorer kopplade till övervikt men den allra största delen  beror på hur du äter och rör på dig. Dina mat och motionsvanor är något som du kan ändra på. Så även om en del av din vikt beror på genetik har dina vanor en stor betydelse för din vikt.