5 billiga och nyttiga livsmedel
Mat

5 billiga och nyttiga livsmedel

Gå ner i vikt och spara pengar samtidigt? Självklart är det möjligt! Här listar vi smarta val och goda idéer.

 

1. Baljväxter

 

Här ryms bönor, linser, ärter och tofu. Upptäck fördelarna med dessa billiga och nyttiga livsmedel! Röda linser, exempelvis, tar bara 10 min att bli mjuka och är perfekta att dryga ut köttfärssåsen med. Baljväxter mättar bra och har positiv effekt på såväl blodtryck och blodfetter. Men inte minst är det NollPointsmat!

 

2. Kål och rotfrukter

 

Färgglada och ljuvligt doftande morötter, rotselleri och rödbetor, eller grönkål, fänkål och broccoli. Listan kan göras ännu längre. Tänk så mycket gott och nyttigt det finns att laga för så lite pengar. Alla kålsorter och rotfrukter (utom potatis) är Nollpointsmat. Så klart!

 

3. Äpplen

 

Än finns det äpplen från svenska odlingar att hitta i fruktdiskarna. Ha alltid lite extra äpplen hemma. De håller bra i kylen och passar till så mycket mer än mellanmål. Skär ner i sallader, toppa din kryddiga gryta eller vänd ner i pasta med kycklingbacon. Men framför allt - ät äpplena med skal på! Det är där och strax under som de viktigaste näringsämnena finns. Nollpointsmat? Ja visst!

 

4. Ägg

 

Ägg är som bekant ett av de livsmedel som nyligen blivit Nollpointsmat enligt vårt nya program. Så ät och njut av ägg i alla dess former! Med tanke på allt nyttigt som ryms i ett ägg så kan det knappast bli billigare!

 

5. Musslor

 

Musslor är enormt rika på protein och är dessutom en god järnkälla. Se bara till att få i dig buljongen om du kokar dem, då mycket av det nyttiga hamnar där. Visste du förresten att odlade blåmusslor kan ha en positiv miljöpåverkan? De odlas på rep och renar haven då de samtidigt filtrerar bort plankton. Förresten, sa jag att musslor också är Nollpointsmat?

 

 

Källor
Naturskyddföreningen
Livsmedelsverket