Asiatiska smaker

Asiatisk mat är oftast smakrik och fettsnål med mycket grönsaker. Du behöver sällan använda feta mejeriprodukter när du tillagar och kan välja spännande kryddor som koriander, chili och citrongräs.

Egna vårrullar 
För att laga vietnamesiska vårrullar behöver du inte ens en spis. För att göra vårrullar behöver du rispapper som du hittar i välsorterade matbutiker eller asiatiska matbutiker. För fyllningen kan du använda exempelvis räkor, chili, vitlök, avokado, morötter och böngroddar. Grönsakerna ska strimlas och sedan fyller du din vårrulle och viker ihop den. Innan du lägger i innehållet ska rispappret blötas i några sekunder. 
Gillar du koriander kan du även hacka färsk och krydda med. En sås gjord på soja, koriander och sesamfrön är gott att doppa de färska vårrullarna i Sweet Chili-sås passar också bra. 
Vårrullar kan varieras väldigt mycket när det kommer till innehållet, förutom räkor passar tofu, kött och fisk bra liksom helt vegetariska varianter. Champinjoner, vitkål och glasnudlar blir ett gott alternativ utan kött. 
Du kan även fritera rullarna om du vill ha mer frasighet. Vill du göra friterade vårrullar ska du använda filodeg i stället för rispapper. Detta alternativ är dock inte lika nyttigt som den färska varianten. 
Kokosmjölk
Vill du ha något krämigt eller ingrediens till en soppa är kokosmjölk ett bra alternativ till crème fraiche och grädde. Kokosmjölk passar bra om du har känslig mage då den inte innehåller laktos, däremot är det ganska hög fetthalt. Kokosmjölken innehåller också kalium, magnesium, järn och fosfor. En enkel rätt är en soppa gjord på kokosmjölk, kryddad med grön curry tillsammans med kyckling och grönsaker. Tänk på att ju mer vatten det är i kokosmjölken, ju mindre näringsvärde har den. 
Wokat
Att woka mat är enkelt och nyttigt. Du vänder mat i olja och använder ofta oyster-sauce eller soja som smaksättare. Du kan woka grönsaker, kyckling, fisk och skaldjur. Spännande grönsaker som bambuskott och vattenkastanjer är gott att ha i, liksom glasnudlar. Genom att ha många olika ingredienser i form av grönsaker blir det en nyttig måltid och tillagningen behåller mycket av vitaminerna i grönsakerna. 
Nudlar
Glasnudlar görs på mungbönsmjöl och är Asiens motsvarighet till pasta. Glasnudlar är nyttiga och dessutom fria från gluten. Du kan ha glasnudlar i wokade rätter, soppor och sallader. Det finns även risnudlar som passar bra att steka och woka. Äggnudlar är gjorda på vetemjöl och ägg, så inget för dig som inte tål gluten. Denna typ av nudlar har en fastare konsistens och gulare färg. 
Ris
Vill du ha ris till din måltid kan du med fördel välja råris, där har alla nyttigheter bevarats. Råris passar dock inte så bra att äta med pinnar, då kan du istället välja fullkornsris eller vanligt vitt ris.