Mat
Äta på restaurang
Ta del av de här tipsen så kommer ditt restaurangbesök gå galant, även om du vill gå ner i vikt.

Att äta på restaurang kan av många uppfattas som en stor utmaning och kanske väljer man att helt undvika det för att inte utsätta sig för onödiga frestelser men i längden blir även det ohållbart.

Förr eller senare konfronteras vi med det och då är det lika bra att vara förberedd och veta var fallgroparna är och vad som är smart att välja.

Planera i förväg

Med vårt program är det dessutom fullt möjligt att äta ute och ändå gå ner i vikt, man måste bara tänka till lite i förväg. Det är dessutom skillnad för den som ofta äter ute och för den som gör det mer sällan. Inte så förvånande att den regelbundna restaurangbesökaren måste tänka lite mer förståndigt och kritiskt än den som bara gör det då och då.

Det kan vara smart att innan besöket ha tänkt igenom hur mycket av din SmartPoints budget som ska spenderas.Tänker du gå ”all in” och välja både förrätt, huvudrätt och efterrätt eller kan du tänka dig att avstå från någon av rätterna? Även dessa val styr hur du behöver tänka när du väl är på plats. Väljer ni en asiatisk restaurang kan det många gånger räcka att man delar en portion då de ofta är väl tilltagna.

Tänk också på att äta förståndigt under dagen, välj gärna NollPointsmat och massor av grönsaker så har du fler SmartPoints att spendera på kvällen. Du kan också äta mindre SmartPoints tidigare under veckan och spara de oanvända till ditt restaurangbesök. Och om möjligt, promenera eller cykla till restaurangen. Funkar inte detta, hoppa ur taxin några gator ifrån eller kliv av en hållplats för tidigt.

På restaurangen

När du väl är på plats på restaurangen finns det lite småsaker att tänka på.

  • Brödet: Om det är okej med resten av sällskapet säg till att ni inte vill få in något bröd och smör på bordet.
  • Vinet: Beställ per glas istället för en hel flaska. Om ni är många och det är mer ekonomiskt att beställa in en flaska, se till att du verkligen druckit upp allt i glaset innan du fyller på nytt. På så sätt vet du säkert hur många glas du druckit.
  • Menyn: Beställ först av alla så slipper du frestas av vad övriga i sällskapet beställer. Ställ också krav på restaurangen och ändra så att det du får det som du vill ha det. Beställ alltid såsen bredvid så blir det lättare att hålla koll på mängden du äter. Håll gärna utkik efter NollPointsmat för att hålla nere SmartPointsvärdet, kycklingfilé eller fisk finns ofta på menyn. 
  • Portionen: Innan du börjar äta, räkna ut hur mycket portionen innehåller. Hur många potatisar fick du? Hur många dl ris eller pasta skulle du uppskatta att du fick? Vad är såsen gjord av? Har de ringlat olja över salladen? Är pastan glansig och klibbfri, i så fall kan du lita på att de använt olja eller smör.
  • Känslan: Låt inte det vara en tom tallrik som talar om när du är mätt. Ät långsamt och känn efter under tiden som du äter och sluta ät när du är mätt även om det finns mer mat på tallriken.
  • Efter måltiden: Om du bestämt dig för att inte äta någon dessert, bry dig inte heller om att kika i dessertmenyn. Sannolikheten att du faller för frestelsen är större om du börjar läsa om allt de har att erbjuda.
  • Hemresan: Om möjligt, promenera eller cykla hem. Om ej möjligt, beställ taxin några gator bort eller gå till en hållplats en bit från restaurangen.
  • Hemkommen: Om du inte redan gjort det, fyll i din Checklista medan du har kvällen i färskt minne!
  • Dagen efter:  Håll dig till din SmartPoints budget och gå till ditt möte som vanligt när det blir dags!

Tar du till dig av dessa tips så kommer du att fixa restaurangbesöket galant. Kanske är det så att allt inte funkar varje gång, men så länge du tänker till kommer du alltid att känna dig nöjd när du går därifrån.