Mat

En god och Pointsvänlig jul

Njut av julmaten du gillar och fyll tallriken med härlig NollPointsmat
Publicerad 27 november 2019

Att göra smarta val under julen är en utmaning för många. Höga Points haglar över julbordet och det är svårt att veta hur man ska tackla det. Det är viktigt att komma ihåg att njuta av julmaten, men i lagom mängd. Här får du tips hur du kan väva in NollPointsmaten på julbordet samt hur du kan dra ner på dina Points.

God grön jul

Att fylla julbordet med grönsaker är ett bra val oavsett plan. Gör med fördel härliga sallader som tar upp stor plats på julbordet. Varför inte en fruktig kålsallad: Riv rödkål, som du blandar med stekt grönkål, tunna apelsinskivor och smula över stiltonost. En annan favorit är karamelliserad brysselkål: Ugnsrosta brysselkål med lite honung och riv över lite parmesan innan servering. Grönkålschips är också ett gott snacks att ha på julbordet. En klassiker som rödbetssallad går lätt att göra mer SmartPointsvänlig genom att blanda rödbetor med lätt creme fraiche och skippa majonnäsen. Ett tips är också att ugnsrosta rödbetor till rödbetssalladen istället för att koka dom, det blir extra gott.

Simma lugnt

Blir man verkligen klok av fisk? Ingen aning faktiskt men fisk är ett bra val oavsett!

Äggigt värre

Älskade ägg, ett livsmedel som vi aldrig tröttnar på. Och som du kan variera i all oändlighet. Gör en ugnsomelett med dill som du toppar med färska räkor. Eller en julig variant på frittata med kallrökt lax och fänkål. Kanske har du ägg på din NollPointslista?

Köttiga alternativ

Begränsa gärna det röda köttet på julbordet för din hälsa och miljöns skull. Välj gärna kyckling eller kalkon istället. Det går fint att göra juliga köttbullar av kyckling- eller kalkonfärs och köpa kycklingprinskorv istället för de klassiska varianterna, på så sätt drar du ner SmartPointsen en aning. Du kan också griljera kalkon istället för skinka. Smarrigt värre och ett bra val oavsett vilken plan du följer.

Älskade knöl

Potatis är ett bra livsmedel. Gör gärna din egen Janssons med lättmejerier för att dra ner på Pointsen. Eller skippa Janssons och ugnsrosta potatis med lite ströbröd och ringla över en dijonvinägrett när de är färdigrostade. Och kokta små delikatesspotatisar går inte av för hackor heller.

Såsigt

Istället för gravlaxsås, gör en pepparrotscreme: Blanda grekisk yoghurt 0% med riven pepparrot, färsk dill, citronzest och salt. En given favorit till lax.

Ett sött avslut

Vad kan vara godare och smartare än en julig fruktsallad med svenska äpplen, apelsin och granatäpple? Servera den med grekisk yoghurt 0%, honung och krossade pepparkakssmulor. Eller gör en variant på saffransglass: Mixa frusen banan med grekisk yoghurt 0% och saffran. Toppa med hallon, physalis och hackade pistagenötter. Ett tips är att ha nötter med skal framme som snacks. Även fast nötter har en del Points så är de proppade med nyttigheter och är ett bättre val än sötsaker. Och nötter med skal tar ju lite tid att knäcka vilket hjälper dig att inte äta för många.