Fixa somriga middagar på nolltid
Mat

Fixa somriga middagar på nolltid

Låt sommarens middagar vara lättlagade och ändå hälsosamma. Med bra basvaror hemma och smarta genvägar har du alltid en sund maträtt på bordet - nästan på nolltid!

Bottenlös paj. Gör en äggstanning på mjölk, 3 ägg och 3 dl mjölk, lite salt och peppar. Häll i en lätt smord pajform. Lägg i förvällda grönsaker som späda morötter, broccoli, färsk lök, sockerärter eller sparris. Låt stelna i 175 grader i nedre delen av ugnen. Lägg på gravlaxskivor precis när den kommer ut. Servera direkt!

Quinoasallad. Quinoa är perfekt att koka lite extra av och förvara kallt. Ta fram efter behov och krydda med örter, vitlök, chili, citron eller vad du gillar bäst. Lägg upp på tallrikar och toppa med sparris, parmesan, cocktailtomater, grillad kyckling och solrosfrön.

Vegetarisk lasagne. Bottna en form med lite tomatsås - färdig på burk duger bra när du ligger på latsidan! Varva lasagneplattor, tomatsås, fetaost och grillad paprika i två lager. Ringla lite syrad grädde lätt, 15%, över ytan och en liten näve smakrik ost. Grädda 20-25 min i 200 grader.

Somrig fiskgryta. Se efter vad grönsakslådan erbjuder - potatis, lök, morot, kanske en blomkålsbit och några gröna bönor. Ansa och skär i bitar. Fräs i lite olja och en klick tomatpuré. Häll på fiskbuljong, en skvätt vitt vin eller pressad citron. Låt sjuda tills potatisen mjuknat. Smaka av med en nypa socker, salt och peppar. Lägg i färsk fisk skuren i bitar och låt tillagas i den heta buljongen under försiktig omrörning. Klart! Servera med färsk hackad dill och grovt bröd.