Hur onyttigt är pasta - egentligen?
Mat

Hur onyttigt är pasta - egentligen?

Kolhydrater är en naturlig del av en balanserad kost. Men de rymmer allt från socker och chips till vitkål och bönor. Och så det däremellan - bröd, pasta, potatis, frukt och havregrynsgröt. Poängen är alltså att välja bra källor till kolhydrater.

Pasta i sig behöver inte vara onyttigt. Men det är ofta portionsstorleken och de fettrika såserna som kommer med pastan som ställer till det. Det är dessutom viktigt att få i sig kolhydrater med fibrer – grönsaker ger både mer näring och mer för tarmen att arbeta med.

Antalet SmartPoints är samma i en portion vanlig pasta som i fullkornspasta. Och det är ingen markant skillnad i vare sig protein eller fiberinnehåll. Viktigast i det långa loppet är att lägga rimlig mängd pasta på tallriken och satsa på mycket grönsaker och protein som tillbehör. Bönpasta, till exempel, är ett riktigt gott alternativ till vanlig vit pasta.

Gillar du att äta pasta så fortsätt med det, men tänk på mängderna. Fyll istället ut portionerna med grönsaker för att bli mätt.

Liten guide till pasta

Vit pasta. Här finns det två sorter: den med vanligt vetemjöl blandad med durumvete och den med enbart durumvete. Av dessa två är den senare att föredra.

Ljus fiberpasta. Innehåller inget fullkorn, däremot tillsatt fiber av vete eller havre.

Fullkornspasta. Innehåller minst 50% fullkorn, men vissa sorter ända upp till 100%.

Dinkelpasta. Dinkelvete eller spelt är en gammal vetesort som innehåller mer protein, mineraler och fibrer än vanligt vete. Nyttan av detta är dock marginell när det kommer till pasta.

Bönpasta. Består av 100% bönor och är därmed mycket protein- och fiberrik.