Motion

10 enkla knep för att sitta mindre

Prova de här tipsen för att ställa dig upp lite oftare!

Idag sitter de flesta av oss väldigt mycket - åtta timmar om dagen eller mer i vissa fall. Studier visar att det inte är bra för oss att sitta så mycket*- även om vi tränar de flesta dagar. Det är när vi sitter långa stunder som det gör mest skada och är som mest viktigt att resa sig upp emellanåt. Det är faktiskt lättare än du kanske tror!

Det första du ska göra är att observera hur mycket du sitter på ett par dagar eller en vecka. Skriv ner när du sitter mer än 30 minuter åt gången. Gör det både på en arbetsdag och en ledig dag. Det gör dig medveten om när och var du sitter för länge. 

 

Hemma

 

  • Sätt ett alarm på din telefon som påminner dig att ställa dig upp och gå en sväng var 30:e minut. 
  • Stå upp när du ser på TV och använd tiden för att stryka kläder, lyfta vikter eller bara gå på stället!
  • Var oeffektiv! Spring en extra vända i trappen istället för att ta med dig allt på en gång, diska för hand istället för att köra allt i diskmaskinen, använd en vattenkanna istället för slangen etc. 
  • Ta på dig träningskläder så fort du kommer hem, då är det lättare att röra på sig. 

 

På jobbet

 

  • Sätt ett alarm på din telefon eller dator som påminner dig om att ta en fem minuterspromenad då och då. 
  • Istället för att ringa eller maila en kollega så kan du gå bort till din kollega. Ha stående möten eller gör en “walk and talk”!
  • Skriv ut på skrivaren som är längst bort, använd toaletterna på andra våningen - eller vad du nu kan komma på för att få röra på dig lite mer varje dag. 

 

Ute

  • Parkera längst bort i parkeringshuet. 
  • Heja på ditt barns fotbollslag från sidlinjen, inte från stolen. 
  • Väntar du på ett bord? Stå i baren istället för att sitta ner. Om du står upp är chansen större att du minglar runt lite!

 

* Dunstan DW, et al. Too much sitting: a health hazard. Diabetes Res Clin Pract. 2012;97(3):368-376.