Motion
5 anledningar att cykla till jobbet
Att cykla till jobbet är bra för både dig och samhället. Här är fem bra anledningar att cykla.

Att cykla till jobbet har många fördelar både för dig och för samhället. Undersökningar har visat att ca 42 % av svenskarna tar egen bil till och från jobbet, medan bara 16% cyklar1. Man har också kommit fram till att en tredjedel av bilpendlarna i Stockholm skulle kunna cykla till jobbet på mindre än en halvtimme, vilket i många fall är kortare tid än pendlarna spenderar i bil2. Här är fem bra anledningar att börja cykla till jobbet.


1. Din dagliga motion blir gjord

 

Har du 15 minuters cykelfärd till jobbet innebär det att du har nått rekommendationen om 30 minuters aktivitet varje dag redan när du kommer hem från jobbet. Du behöver alltså inte ta dig iväg på annan träning senare under kvällen om du inte vill. Tidseffektivt för den som inte tycker sig ha tid att träna.

 

2. Att cykla till jobbet minskar risken för att dö i förtid

 

Studier har visat att de som cyklar till jobbet minskar risken att dö i förtid3. Dessutom kan cykelpendling vara lika effektivt för hälsan som andra specifika träningsprogram4. Den som cyklar till jobbet gör därmed stor skillnad för sin hälsa och det är en utmärkt träningsform.

 

3. Det är bättre för miljön

 

En självklar anledning. De flesta vet nog att cykeln är en riktig miljövän jämfört med andra transportmedel. Om en tredjedel av bilpendlarna i Stockholm började cykla till jobbet skulle luften förbättras rejält, vilket även skulle spara många liv per år på grund av bättre luft2. Den som cyklar till jobbet gör inte bara skillnad för sin egen hälsa, utan även för andras.

 

4. Bra för plånboken

 

Det är inte bara hälsosamt, det är också bra för ekonomin. Det är ju givetvis ganska självklart att bilen kostar betydligt med att köra. Tåg- och busskort kan också kosta en rejäl slant varje månad medan en cykel har många levnadsår med mycket låga driftskostnader.

 

5. Skonsam träning

 

Cykling är mycket skonsamt för kroppen, så även den som har problem med till exempel knän brukar kunna cykla. Trots att det är så skonsamt är det utmärkt träning, det ger dig både bättre kondition och tränar benmusklerna.

 

 

Källor:

1. IF Skadeförsäkring 2017, http://www.mynewsdesk.com/se/if_skadeforsakring/pressreleases/nu-cyklar-...
2. Christer Johansson et al, Impacts on air pollution and health by changing commuting from car
to bicycle, Science of the Total Environment april
2017. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.01.145
3. Celis-Morales Carlos A, Lyall Donald
M, Welsh Paul, Anderson Jana, Steell Lewis, Guo Yibing et al. Association between active
commuting and incident cardiovascular disease, cancer, and mortality: prospective cohort
study BMJ 2017;357 :j1456 https://www.bmj.com/content/357/bmj.j1456
4. Hendriksen IJM, Zuiderveld B, Kemper HCG, Bezemer PD. Effect of commuter cycling on
physical performance of male and female employees. Med Sci Sports Exerc 2000; 32: 504–
510. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10694139