Börja träna igen! 5 enkla steg på vägen
Motion

Börja träna igen! 5 enkla steg på vägen

Ena foten framför den andra, och så igen, och igen… Så får man tänka ibland. Vare sig du kommit av dig med träningen eller aldrig ens börjat.

Sätt rimliga och långsiktiga mål!

 

Tänk på samma sätt som med viktminskningen - att det måste få ta tid. Om du inte har tränat regelbundet tidigare så är det inte troligt att du kommer lyckas om du plötsligt tränar varje eller varannan dag. Ett rimligt mål kanske kan vara ett gympapass och tre 20-minuterspromenader i veckan i 6-8 veckor. Utgå från dig själv. Bara du kan bedöma om du klarar mer eller mindre.

 

Bestäm dig - och bara börja!

 

Att bestämma sig och sätta igång kan vara en sådan enkel sak som att ställa ett alarm var 45e minut och då resa sig för att göra lite pausgympa. Identifiera all vardagsmotion i din omgivning som du kan utnyttja. Få igång kroppen helt enkelt. Få hjärnan att skicka signaler till resten av kroppen att den ska röra på sig! Just do it.

 

Ut och rör på dig!

 

Vad du gör spelar mindre roll, bara du rör på dig. Promenader är ett bra sätt att rensa tankar samtidigt som pulsen kan höjas en aning. Kräver inga förberedelser och 5 minuter är bättre än ingen minut. Men 30 minuter 3 gånger i veckan tar dig en bra bit på vägen!

 

Ta nästa steg!

 

Under promenaderna kan du känna in vad din kropp vill och vilket nästa steg ska bli. Testa ett motionspass i grupp eller ställa dig på ett löpband? Kanske simning vore skönt för kroppen! Eller öka på promenadtakten? Variera gärna mellan två-tre aktiviteter så minskar risken för uttråkning.

 

Inspireras av andra!

 

Läs våra framgångshistorier! Flera inspirerande intervjuer med medlemmar om att gå från soffpotatis till att leda egna pass på gym eller springa midnattsloppet. Som medlem i ViktVäktarna har du också tillgång till Community, den plats där många får ovärderligt stöd genom sina viktresor!