Motion
Dansa bort vikten
Trött på att gå på gym? Prova att dansa. Dans bränner många kalorier och är dessutom roligt!
"Alla sorters rörelser kan vara bra för hälsan. Dans är verkligen en bra träningsform!"

“Alla sorters rörelser kan vara bra för hälsan”, säger Ken Alan, före detta professionell dansare och talesman för Amerikanska Träningsrådet (American Council on Exercise). “De specifika hälsofördelarna beror på vilken typ av dans det handlar om". Vissa typer hjälper dig att bränna fett medan andra stärker musklerna och ökar smidigheten.

“Dans är verkligen en bra träningsform. Det gör musklerna smidiga”, säger Lyn Sentowski, en medlem på ViktVäktarna som har hittat tillbaka till dansen. “Hela kroppen är involverad, inte bara benen. Du stärker magmusklerna, lyfter rumpan och gör armarna mindre slappa. Dans är också bra träning för hjärnan - det är bara du, musiken och din kropp, vilket är mycket avstressande”.

 

Tips på hur du kan börja dansa

 

Dans har helt klart massor av fördelar men kan verka skrämmande om man inte har fötts med t.ex. Sarah Jessica Parkers kropp. Här följer fem tips på hur du kan bota rädslan:

1. Skapa en säker och stöttande miljö.
För att bli trygg i hur du dansar föreslår Rochelle Rice, författare till Real Fitness for Real Women, att du först övar hemma.

2. Bär de kläder du vill.
“Bär kläder som får dig att må bra, sådana som du ser fram emot att ta på dig”, säger Rice.

3. Titta inte i spegeln.
“Du hakar upp dig på hur det ser ut istället för att koncentrera dig på själva upplevelsen", säger Rice. “Blunda och känn rörelserna”.

4. Glöm inte att det handlar om en process.
Du kommer att känna dig mer bekväm för varje gång du dansar så ge inte upp.

5. Just do it.
“Vänta inte med att göra något du älskar tills du nått din målvikt", säger Sentkowski. “Hitta en kurs som du tycker om. Undersök vilka möjligheter som finns. Om du känner dig obekväm i en kurs, prova en annan. Gillar du inte balett? Prova steppdans. Du behöver inte ha perfekt kropp för att dansa”.

 

Välj den typ av dans som passar dig bäst

 

Magdans
"Magdans är skonsamt för lederna", säger Rice, "och kan väcka till liv en helt ny sida hos dig. Du kommer att bli eggad att röra på kroppen och därför fortsätta, vilket är det viktigaste”.

Pardans
Perfekt för nybörjare om du känner dig bekväm med att dansa med andra. I de flesta kurser paras du ihop med en partner och byter partner fler gånger (perfekt för singlar!). Och de fysiska fördelarna? “Det höjer pulsen”, säger Alan, “vilket innebär att du bränner fler kalorier”.

Balett
Om du vill ha träning som stärker musklerna och ökar smidigheten i lederna kan du prova balett. En bonus med denna dans är att du förbättrar disciplinen: “Balett kräver precision, teknik och form”, säger Alan. “Du får starkare och smidigare muskler och utvecklar balansen, koordinationen och får bättre hållning".

Steppdans
Vill du bränna kalorier? Prova då steppdans, en av de dansformer som ger bäst kardiovaskulär träning, t.o.m. bättre än pardans. “Fötterna hoppar hit och dit”, säger Alan. “Det är ett mycket bra sätt att förbättra koordinationen”. Förutom kardiovaskulära fördelar har steppdans även vissa psykologiska fördelar: det är fart i dansen, vilket får en på bra humör.

Swing
"Swing bränner verkligen kalorier", säger Alan, "och eftersom man dansar i par är det mycket socialt". Swing, liksom pardans, har under de senaste åren åter blivit populärt. Det bör inte vara svårt att hitta en kurs nära där du bor.