Motion

Kom igång med träningen - anmäl dig till ett lopp!

Det har närmast kommit att bli en folkrörelse! Att delta i lopp är inte bara för elitidrottare och man behöver inte klara av att springa flera mil. Tvärtom är det ett utmärkt sätt att komma igång med regelbunden motion.

Hitta ditt lopp!

Ta reda på förutsättningarna, vad är det som krävs? Alltifrån det praktiska runtomkring till om det är din typ av lopp. Vårruset, Midnattsloppet, Göteborgsvarvet, Blodomloppet och Vasaloppet. Det är bara början! Sök på “lopp och tävlingar” på nätet så har du en uppsjö att välja bland!

Anmäl dig i god tid!

Se till att ha allt praktiskt i ordning för dagen när den väl kommer. Från anmälningsbekräftelse till nummerlapp. Vissa lopp kan man anmäla sig till samma dag, men då till ett betydligt högre pris.

Börja uppladdningen!

Minst ett par månader bör du förbereda dig inför ett lopp. Formulera först en målbild. Vill du komma först eller vill du “bara” komma i mål? Sätt inte ribban för högt om det är ditt första lopp. Risken är annars att det blir ditt sista lopp!

Klart för start!

  • Låt gärna kroppen vila dagen innan.
  • Ät ingenting 1-2 timmar innan loppet. Men dagen innan och samma dag är det bra om du laddar med lite extra kolhydrater. Inga extrema portioner, utan ungefär det du brukar äta, bara lite mer.
  • Samma sak gäller det du dricker. Vätskekontroller finns i regel längs banan.
  • Kom ihåg att värma upp innan start. Stora rörelser, jogga på stället.
  • Och du - när startskottet går - njut av känslan och ha roligt!