Motion

Träna effektivt med Flowin® träningskoncept

Idag har HIIT- högintensiv intervallträning blivit en stor trend. Denna typ av träning har hjälpt elitidrottare i alla år. Före detta elitidrottare Glenn Håkansson ville, tillsammans med Conny Bergstensson, utbildad sjukgymnast med specialområde ortoped medicin och Kenneth Rigberger, fd elitidrottare,  hitta ett sätt för vanliga människor att utöva samma typ av träning - de utvecklade träningsredskapet Flowin®.

Stark bål med funktionell träning
Bålmuskulaturen är kärnan för alla rörelser som vi utför med våra kroppar i vardagen, och är därför viktig att träna på rätt sätt. Glenn, som elitidrottare, använde ofta rullande skivstång och tränade på så sätt magmusklerna plus hela kroppen.

-Vi ville förmedla våra kunskaper om träning till vanligt folk. Vi bär ju alla på samma kroppar, säger Glenn.

När man tränar isolerade arm och benrörelser kopplas bålmuskulaturen bort. Att exempelvis lyfta upp ett tungt föremål från golvet aktiverar de flesta leder och muskler i kroppen. 

-Med Flowin® träningsredskap ville vi komma åt samma muskelgrupper med bålen i fokus.

Namnet avslöjar att det handlar om något som glider, flyter och cirkulerar och det är precis vad denna träningsform handlar om. Ett enkelt och praktiskt träningsredskap som med glidande rörelser ger dig funktionell träning, med kroppen som enda belastning. Med hjälp av en speciell platta och tillhörande småplattor för händer och fötter, är det möjligt att träna hela kroppen i ett nära nog obegränsat antal övningar. Och så effektivt att ett pass på femton till tjugo minuter räcker.

Träna i rätt ordning

Redan från 30-årsåldern börjar vi tappa vår muskelstyrka. Kvinnor som från början har mindre muskelmassa än männen drabbas hårdast.

-Men det är aldrig för sent att ta tag i träningen. Flowin® konceptet säkerställer att du tränar på rätt sätt och vi har sett en fantastisk styrkeförbättring hos personer som börjat träna med redskapet!

Det är viktigt att komplettera träningen med konditionspass såsom löpning eller cykling, men se till att du kommer igång på rätt sätt.

-Vi märker ofta att många börjar i fel ordning när man är ivrig att få snabba resultat och kickar igång med tuffa konditionspass. Belastning på våra leder och ligament är hård, särskilt om man är överviktig, och det behövs en stark muskulatur för att vi inte ska skada kroppen. Det är enkelt att göra rätt- när du har byggt upp din grundstyrka i kroppen skapar du de förutsättningarna du behöver för att utöva konditionsträning.

Passar alla oavsett träningserfarenhet

Flowin® träningspass och övningar kan utföras oavsett tidigare träningserfarenhet. Träningen är skonsamt för kroppen och har mindre negativ påverkan på leder eftersom man rör sig horisontellt, det gör att redskapet passar bra för överviktiga. Muskelstyrka förebygger skador och förbättrar kopplingar i muskeln och mellan olika muskelgrupper vilket ger högre grundförbränning.

-När du blir starkare i kroppen så orkar du göra mer vilket leder till andra positiva effekter, du orkar röra dig mer i din vardag och klarar att göra fler saker än du tidigare klarat, som att cykla istället för att ta bussen eller att ta trappan istället för att ta hissen.