Motion

Utmana dig - delta i ett motionslopp

I år kan du delta i lopp på ett lite annorlunda sätt!

Det ska vara kul att motionera! När du anmäler dig till ett lopp sätter du upp ett mål med din träning, och då blir det lättare att hålla motivationen uppe. Att anmäla sig till ett lopp kan göra underverk för lusten att träna fokuserat. I år kommer loppen att genomföras på alternativa sätt pga pandemin. Lycka till!

Hitta ditt lopp!

Ta reda på förutsättningarna, vad är det som krävs? Alltifrån det praktiska runtomkring till om det är din typ av lopp.Här nedan har vi listat några lopp.

Anmäl dig i god tid!

Se till att ha allt praktiskt i ordning för dagen när den väl kommer. Från anmälningsbekräftelse till nummerlapp. Vissa lopp kan man anmäla sig till samma dag, men då till ett betydligt högre pris.

Börja uppladdningen!

Minst ett par månader bör du förbereda dig inför ett lopp. Formulera först en målbild. Vill du komma först eller vill du “bara” komma i mål? Sätt inte ribban för högt om det är ditt första lopp. Risken är annars att det blir ditt sista lopp!

Klart för start!

Låt gärna kroppen vila dagen innan.

Ät ingenting 1-2 timmar innan loppet. Men dagen innan och samma dag är det bra om du laddar med lite extra kolhydrater. Inga extrema portioner, utan ungefär det du brukar äta, bara lite mer.

Samma sak gäller det du dricker.

Kom ihåg att värma upp innan start. Stora rörelser, jogga på stället.

Och du - när startskottet går - njut av känslan och ha roligt!

Vårruset

Vårruset genomför i år en kombinationsturné med fysiska och digitala inslag. Du får tillgång till en digital mötesplats där du får pepp och guidning och under evenemangsveckan samlar du dina vänner och kollegor och genomför lopp med avslutande picknick på din hemort.

Blodomloppet

Blodomloppet har som syfte att uppmärksamma den livsviktiga blodgivningen. Blodomloppet på distans pågår under hela Blodomloppets säsong från 20 maj till 9 september. Du kan gå, jogga eller springa 5 eller 10 kilometer. Läs mer och anmäl dig på deras hemsida för att få startpaket och information.

Midnattsloppet

Midnattsloppet erbjuder löpning i en alldeles speciell atmosfär och stämning. Passar oavsett om du är nybörjare, motionär eller elit. Man planerar att genomföra ett fysiskt Midnattslopp i Stockholm den 18 september. Du kan även genomföra ett Digitalt Midnattslopp mellan 14-29 augusti med hjälp av deras app.

Tjejmilen

Landets största idrottsevenemang för kvinnor med över 30 000 deltagare. Loppet planeras gå av stapeln 4/9 i Stockholm och är 10 km. Pga rådande läge kan du köpa en värdecheck som ger dig möjlighet att skjuta upp din start till kommande år.