[{"type":"span","children":[{"text":"Lär dig mer"}]}]

Ett program anpassat för dig!

PersonligaPoints™ hjälper dig att gå ner i vikt samtidigt som du äter maten du älskar och lever livet fullt ut.

Allt om ost

Ost är en riktigt bra ingrediens i matlagning eller som pålägg. Full med smak och protein.
Publicerad 28 november 2017

Länge var det länder som Frankrike, Italien och Schweiz som var synonymt med kvalitetsost. Numera bedrivs ostproduktion lite varstans i Sverige och utbudet av hantverksmässigt, småskaligt producerad svensk ost har under de senaste åren ökat explosionsartat. Den som vill äta dessa ostar kan lätt hitta dem i matbutiken.

Ost innehåller protein av en hög kvalitet som kroppen har lätt att omsätta. Ost med låg fetthalt innehåller mer protein, kalcium och vattenlösliga vitaminer än ost med hög fetthalt. Antalet Points varierar beroende på vilken typ av ost.

Get- och fårost

Några exempel på ostar är: Feta, Chevré, Halloumi, Manchego, Caprino, Pecorrino och Ricotta. Getost innehåller kaprinsyra, en smakrik mättad fettsyra, som stödjer de goda tarmbakterierna. Bra att använda i sallader, matlagning och på smörgåsar.

Färskost

Några exempel på färskost är: Philadelphia, Kesella, och Keso.
Färskost är gjord på filmjölk och är lätt att göra själv. Den här typen av ost passar som pålägg istället för exempelvis smör men kan också användas i matlagning och sallader.

Lättost

Exempel på ostar: varianter av de vanligaste hårdostarna finns med en fetthalt på 10 till 17 procent. Det här är framför allt ett pålägg som passar utmärkt på ett fiberrikt bröd.