Potatis - en nyttig knöl

Potatis är ett av våra vanligaste livsmedel. Den har fått ett oförtjänt dåligt rykte men är både mångsidig och näringsrik.

Den ödmjuka knölen har fått ett oförtjänt rykte som fettbildare, trots att den faktiskt innehåller relativt få kalorier och är sprängfylld med nyttigheter.

Hälsosamma fördelar

Proppfull med komplexa kolhydrater och fibrer (mest i skalet) bjuder potatis på stora mängder kalium och C-vitamin.

Urval
Välj fasta, släta potatisar utan "ögon", mörka fläckar eller gröna bitar. Du får bättre kvalitet om du väljer själv istället för att köpa färdigförpackade påsar. Om du tänker ugnsbaka dem ska du leta efter en stor sort med rosa skal. För ångkokning väljer du små King Edward eller varför inte en mer exotisk sort som körsbärspotatis eller Minerva? Vill du mosa eller grilla så är en mjölig eller medelfast potatis bäst, till exempel Hertha, Matilda eller King Edward. Kokt eller stekt potatis lagas med en fast variant: Asterix, Sava, Bintje eller Akira. För lite mer speciella tillfällen kan det vara kul att prova den lila-blå Blå Kongo, mandelpotatis eller sparrispotatis.

Förvaring
Potatis förvaras mörk, svalt och torrt, gärna i en kraftig papperspåse och helst inte i kylskåpet. För bästa smak och för att bevara näringsinnehållet bör skalet vara kvar, bara tvätta bort den värsta jorden och blasten. Skalad och skivad eller tärnad potatis kan förvaras ett litet tag i kallt vatten så den inte blir missfärgad. Kom ihåg att ju längre den ligger i vatten desto mer stärkelse och näringsämnen försvinner.

Matlagning med potatis

Enkel och god potatissallad:

Ångkoka små potatisar med skalet på. Kyl ner dem, dela dem i fyra delar, skaka med färska örtkryddor som persilja, gräslök och timjan. Blanda ner några matskedar lättmajonnäs och lika mycket fettfri salladsdressing. Skaka ordentligt och krydda med salt och färskmalen svartpeppar.

Potatismos, denna älskade klassiker, kan piffas upp på många sätt. Använd färsk basilika, oregano och/eller timjan för att ge mer smak och färg. Blanda i en tesked eller två dijonsenap. Pepparrotsvisp ger friskt sting i smaken.

Den engelska nationalrätten shepherd’s pie gör du så här:

Koka och mosa 6 medelstora potatisar tillsammans med 1 dl lättmjölk och ett par kryddmått vitpeppar. Ställ åt sidan. Fräs hackad lök i en matsked olivolja; strö över en matsked vetemjöl och späd med 2-3 deciliter grönsaks- eller köttbuljong. Rör tills redningen tjocknat. Lägg till 5 hg stekt, tärnat lamm- eller oxkött och 2-3 ångkokta, slantade morötter. Häll fyllningen i en ugnsfast gryta eller form som sprejats med matlagningsspray eller olja. Täck över med potatismoset och låt stå i mitten av ugnen, 200 grader i 40 minuter.

För en vegetarisk variant ersätter du köttet med hackade och ångkokta gröna bönor, champinjoner, zucchini och paprika.

En krämig potatissoppa behöver inte vara fet. Sjud 5 hg oskalad, tärnad potatis, en hackad lök, 2 matskedar finhackad persilja i 2 dl kycklingbuljong och 5 dl lättmjölk. När grönsakerna är mjuka (efter ungefär 20 minuter) låter du alltihop svalna lite, lägger till svartpeppar och en knivsudd muskotnöt (om du vill), kör alltihop till en slät puré i en mixer och värmer upp på svag värme. Servera med knaperstekt, avtorkad bacon och en näve majskorn.

Ge inte upp pommes frites! Du kan enkelt och fettsnålt göra dem i ugnen. Skär potatis i den form du föredrar (avlånga, skivade, tärnade…) och lägg i en långpanna som du sprejat med matlagningssprej eller olja. Spreja lätt över potatisen, salta lätt och sätt in i ugnen som förvärmts till 200 grader. Efter 10-20 minuter (beroende på tjocklek) vänder du på alltihop och låter stå ytterligare 5-10 minuter.