Sant eller Falskt | WW Sverige

Vi reder ut

Sant eller falskt?

Möten

Trodde du att man måste gå på möten? Tänk om! Det funkar lika bra att vara medlem Online. Alla våra medlemmar är olika, och vi har något som passar alla. Välj att inspireras och peppas av en coach och andra medlemmar på möten, eller kör själv som Onlinemedlem och ta hjälp av appen och vårt community.

SmartPoints

På ViktVäktarna räknar vi SmartPoints, men vi har verktyg som gör det åt dig. Skriv in vad du ätit så sköter våra verktyg resten. Dessutom behöver du bara räkna det som kostar SmartPoints, och vi har mängder med livsmedel som är 0 SmartPoints som du slipper hålla koll på. Det är enklare än du tror!

Färdigrätter

En nyckel till att vår metod fungerar så bra är att du kan fortsätta äta maten du älskar, men vi ger dig verktygen att välja smartare. Att äta mat du lagat själv från grunden är det allra bästa, och du kan lära dig att göra dina vanliga recept lite hälsosammare. Du kan också inspireras av alla våra tusentals recept. Kanske hittar du dina nya vardagsfavoriter!

Kolhydrater

Det är antalet kalorier som avgör om vi går upp eller ner i vikt. Äter vi fler kalorier än vad vi gör av med kommer vi att gå upp i vikt. Det har därför ingen betydelse om det kommer från kolhydrater eller något annat. Däremot är kolhydratrik mat i form av godis, läsk, fika mm ofta något som bidrar till extra kalorier, och är också sådan typ av mat som är bra att minska eftersom de innehåller mycket kalorier men lite näring. Vi bör istället satsa på bra mat som håller oss mätta och ger oss all näring vi behöver.

Träning

Förutom många fysiska fördelar påverkas även hjärnan positivt av fysisk aktivitet. Bland annat kan det motverka depression och stress genom olika signalsubstanser som frisätts när vi tränar.

Läs om träningsmyter>>

Dryck

Eftersom drycker mättar dåligt gör det att vi enklare får i oss stora mängder energi när vi dricker något. Det är ganska enkelt att dricka ett stort glas apelsinjuice, men för att pressa ett glas juice krävs ungefär 4 apelsiner. Hade vi ätit apelsinerna hela hade vi blivit mätta på ett helt annat sätt än av juicen.

Mikro

Mikrovågsugn är faktiskt en relativt skonsam metod eftersom tillagningstiden är kort. Därmed är det ofta bättre än att koka eller steka maten.

Lightläsk

Många tror att de sötningsmedel som används i läsk är farliga för oss och rentav sämre än att dricka vanlig läsk. Bland annat så har sötningsmedlet aspartam fått mycket uppmärksamhet i media under åren. De sötningsmedel som används i läsk har dock undersökts mycket noggrant av myndigheterna som kontrollerar att livsmedel är säkra och anses vara säkra att använda i livsmedel. Att dricka sockersötade drycker ökar risken för övervikt eftersom de innehåller många kalorier men inte ger mättnad.

Rå mat

Det är trendigt med så kallad raw food där maten inte upphettas över 42 grader eftersom det påstås att den då förlorar sin näring. Det stämmer dock inte alltid eftersom många livsmedel blir nyttigare för oss när den är tillagad. Till exempel gör kokningen av morötter att vi betydligt lättare tar upp det betakaroten som finns i morötterna än om vi äter dem råa. Detsamma gäller för lykopen i tomater. Dessutom finns det många livsmedel, tex bönor och linser som vi måste koka för att inte vara ohälsosamt att äta.

Välj smart - Välj ViktVäktarna