Gå ner i vikt och ät hälsosamt med

SmartPoints

Systemet som tillåter dig att äta allt!

All mat har ett värde

Många studier visar att livsmedel som är rika på protein är bra när man ska gå ner i vikt då de mättar bra. Däremot behöver man begränsa intaget av livsmedel som innehåller socker och/eller mättat fett eftersom de ofta har ett högt kaloriinnehåll. Dessutom händer det lätt att man överkonsumerar dessa livsmedel. SmartPoints tar hänsyn till detta. Det gör det enklare för dig att välja de bästa livsmedlen så att du äter bättre, mår bättre, får mer energi och går ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Det är vad vi kallar smart.

Med SmartPoints äter du en mer hälosam och balanserad kost samtidigt som du drar ner på sockret och det mättade fettet. Du går ner i vikt och äter hälsosammare. Räkna SmartPoints för att hålla koll på kalorier, fett och socker helt enkelt! Livsmedel som har lågt SmartPointsvärde är de bästa och mest hälsosamma. De mättar bra och innehåller massor av nyttigheter. 

NollPointsmat

Det finns ett antal livsmedel som ligger till grund för att få sunda matvanor, och vi anser att du bör kunna äta de här livsmedlen fritt, utan att behöva oroa dig över att spräcka din SmartPointsbudget. För att göra programmet ännu lättare att följa har därför viss mat SmartPointsvärde 0, vilket betyder att det blir mindre att hålla koll på.

Varför har vissa livsmedel 0 SmartPoints? Det är sunda alternativ som är fyllda av näring och som inte är lika lätta att äta för mycket av (det är inte lika frestande att äta fyra kycklingfiléer som fyra smörgåsar).

Hur räknas SmartPoints ut?

Kalorier

Ligger till grund för SmartPoints.

Protein

Ju mer protein ett livsmedel innehåller, desto lägre SmartPoints. 

Socker

Ju mer socker ett livsmedel innehåller, desto högre SmartPoints.

Mättat fett

Ju mer mättat fett ett livsmedel innehåller, desto högre SmartPoints.

Personlig SmartPointsbudget

Alla medlemmar får en personlig SmartPointsbudget som består av ett dagligt SmartPointsantal och en Veckobonus.

Vad ingår i budgeten?
•    Dagligt SmartPointsantal: Gäller under en dag.
•    Veckobonus: Spenderas inom en vecka och kan inte sparas till nästa vecka.

Har du oanvända SmartPoints kvar kan upp till 4 av dessa föras över till din Veckobonus.

 
Vad baseras budgeten på?
•    Din vikt
•    Din längd
•    Din ålder
•    Ditt kön

Din budget förändras efter hand som du går ner i vikt, eller blir äldre. 

​Hur mycket och hur ofta ska jag äta?

Det är upp till dig! Du bestämmer själv hur du vill fördela dina SmartPoints och du kommer snart lära dig vad du kan äta mer av och vad du kan äta mindre av för att hålla dig inom din budget. Väljer du pizza, pommes och korv får du mindre mängder mat för din SmartPointsbudget. Väljer du istället kyckling, fisk, grovt bröd, frukt och grönsaker kan du se fram emot måltider med fyllda tallrikar. Det bästa är om du äter regelbundet, men du bestämmer själv huruvida du vill spendera fler på middagen än på lunchen eller om du vill använda några till mellanmål: det är upp till dig.​

Gör ditt första smarta val idag!