Veckans tema

Hitta ditt sätt att röra på dig

Bästa sättet att få ta del av alla fördelar med att röra på sig? Gör något som du gillar.

”Jag måste börja på yoga”, ”Jag behöver börja springa”. Vi är ofta duktiga på att tala om för oss att vi borde göra en viss aktivitet för att det är bra för oss. Men i själva verket är den bästa aktiviteten för dig den som du faktiskt gillar. Det är inte svårare än så! Det finns studier som visat att när människor rör på sig för att de gillar det, gör dem det oftare och går ner mer i vikt. 

Rörelse är bra på många sätt

Du vet nog redan att fysisk aktivitet är bra för din hälsa. Men det är inte bara bra för den generella hälsan som att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, det kan också förbättra ditt självförtroendehjälpa dig att sova bättre eller hjälpa dig att gå ner mer i vikt och hålla den borta på lång sikt. När du äter bättre och rör på dig mer kan du få upp till 20 procent bättre viktminskning än om du enbart ändrar dina matvanor. Och när det kommer till att behålla den nya lägre vikten, är fysisk aktivitet en viktig faktor. 

Hitta ditt sätt

Hur hittar man då en aktivitet som man håller fast vid? För dig som är nybörjare, tänk tillbaka på vad du gjorde som barn eller tonåring. Gymnastik, bowling, karate, konståkning? Fundera på sätt att börja med någon aktivitet du gillade då, eller fundera på om det finns något annat du vill göra för att du skulle tycka att det var roligt. De flesta aktiviteter har nybörjarkurser för vuxna.

Att träna med en vän gör det roligare och det känns dessutom ofta lättare att ta sig iväg till träningen när någon annan väntar på dig.

Du hittar hundratals aktiviteter i appen om du söker på Min dag. Du tjänar AktivitetsPoints baserat på din ålder, längd, vikt, kön och vilken aktivitet det är. Du tjänar fler AktivitetsPoints för styrketräning och högintensiv träning eftersom de är extra bra för hälsan. Men även om trädgårdsarbete eller promenader är mer din grej, så är det också bra – det viktiga är att det blir av och att du håller fast vid det. Läs mer om hur du boostar dina promenader för att göra dem effektivare