Flexibilitets-
träning för ökad rörlighet

Smidig som ett kylskåp? Då är det kanske dags att lägga lite krut på flexibilitetsträning som ökar rörligheten och mjukar upp leder och muskler. Det kan göra en tåligare, spänstigare, minska smärtor och till och med förbättra andningen.

Varierande symptom

Stelhet på ett ställe kan ge symptom i hela kroppen. Rörligheten består nämligen av ett komplext system där allt är sammankopplat. Ökad flexibilitet kan hjälpa mot vitt skilda problem som huvudvärk, matsmältningsproblem, dålig hållning, dålig cirkulation och bröst- och ryggsmärtor.

Motion för ökad rörlighet

Dålig rörlighet i lederna kan skapa smärta och på sikt leda till skador. Motion är det bästa botemedlet mot detta. Det smörjer lederna och ökar flexibiliteten och rörligheten. Träning hjälper också till att stimulera vävnaden runt lederna och stärka musklerna som håller dem på plats. Det kan ta emot att träna om man är alltför stel eller har ont. Det är dock början på en ond cirkel eftersom stillasittande och inaktivitet bara gör stelheten och smärtorna värre. Ta det istället försiktigt och träna med skonsamma övningar. Har man suttit still hela dagen måste man försiktigt lirka igång kroppen genom att värma upp ordentligt. Börja med en allmän uppvärmning som får dig att svettas en aning. När kroppen blir varm ökar rörligheten i både muskler och leder. Uppvärmningen bör sedan anpassas till den träning du ska utföra och de muskler som ska användas under passet. Ska man styrketräna kan man till exempel göra de övningar som ingår i träningsprogrammet, fast med mycket lätta vikter.

Den viktiga bröstryggen

Stress, dålig hållning och för mycket stillasittande leder många gånger till en stel och komprimerad bröstrygg. Detta kan i sin tur orsaka besvär som huvudvärk, andningssvårigheter och smärta i bröst och rygg. Yoga är en utmärkt träningsform för att stärka och öppna upp bröstryggen. Det är även viktigt att med hjälp av styrketräning träna upp ryggmuskulaturen för en bättre hållning. Även andningen påverkas av en svag bröstrygg. Många andas för ytligt vilket innebär att den stora inandningsmuskeln diafragman inte får arbeta som den borde. Andas med djupa andetag ned i magen och öppna upp bröstet på varje inandning.

Flexibilitetsträning

Yoga, styrketräning och stretchövningar är det bästa receptet för att öka rörligheten i stela leder och muskler. Börja gärna dagen med ett träningspass, eller i alla fall några yogaövningar. Det kommer smörja lederna, förbättra hållningen och underlätta rörligheten under resten av dagen. Avsluta passet med ett par skonsamma stretchövningar. Sträck försiktigt ut musklerna och håll varje övning i max 20 sekunder. Tidigare rekommenderades ofta aggressiv stretching i så mycket som 60 sekunder. Nyare forskning visar att den här typen av stretching snarare minskar blodtillflödet till muskler och vävnader och kan leda till skador. Det är bra att stretcha efter ett träningspass, men det bör göras försiktigt och endast i samband med träning när musklerna är varma.