Framgångshistorier

Marie, -3 kg

-När jag tränar efter jobbet nollställer jag allt!

Marie kallar sig själv för “WW-kroniker” eftersom hon varit med i WW ViktVäktarna ett tag. Den senaste gången sedan 2016.

- Jag har haft oturen att skada mig i omgångar, och varje gång det händer så får jag gå med i WW ViktVäktarna igen. Men det funkar ju och jag har fått väldigt bra resultat alla gånger.

Träningen den stora förändringen

När Marie växte upp så tränade hon mycket, bland annat kondition och olika bollsporter.

- Med en pappa som var elitidrottare så blev det naturligt för mig att träna. Men det ledde också till en del skador. Så när jag gick med i WW ViktVäktarna ville jag bygga upp min styrka från grunden och valde att satsa på en personlig tränare. Det är den bästa investeringen jag har gjort.

Varje dag efter jobbet åker hon raka spåret till gymmet.

- Jag åker aldrig hem direkt. Mina 20 till 60 minuter på gymmet gör susen. Jag varvar ner och nollställer totalt.

För Marie innebär nedvarvningen på gymmet även bearbetning av problem.

- Vissa dagar är mer utmanande, till exempel om det har varit en rörig dag på jobbet. Men när jag tränar övar jag mig samtidigt att ha en acceptans gentemot mig själv. Jag hinner reflektera: “Varför reagerar jag så här?” Eller: “Varför blev det destruktivt”. Om jag fortfarande ältar problemet efter en kvart så tänker jag. “Va? har jag inte släppt detta än!”. Och så kör jag lite till!

Den största förändringen när det gäller mat är att Marie har skippat snabbmaten.

- Egentligen är jag inte förtjust i sådan mat, utan det var mest att det var smidigt. Nuförtiden har jag alltid med mig hemlagad mat till jobbet. Det gör att jag alltid vet vad jag får i mig. Jag planerar måltider och matlådor utan att det tar kraft, jag bara gör det.

Marie, nu & då
Marie nu
Marie då

Nya verktyg ger nya reflektioner

Som digitalmedlem har Marie såklart WW-appen nära till hands i sin telefon. Bland de nya verktygen tycker hon att “Veckans check-in” har ett stort värde när det gäller reflektion.

- När man ser tydligt vad som gick snett en vecka så är det lättare att reflektera kring hur det kunde bli så. Därefter är det lättare att fokusera på vad som kan ta mig närmare mitt mål. Vad min våg än visar. Jag tycker ibland att vi ViktVäktare är snabba på att straffa oss själva när det inte går bra. Men får man överblick så ser man att det kanske finns en fullt rimlig orsak till ett icke önskat resultat.

På frågan om hur Marie peppar och motiverar sig när det känns motigt så kommer svaret utan minsta fundering.

- Det gör jag genom att prova kläder i garderoben. Jag går igenom alla brallor, och om jag märker att jag ligger precis på gränsen så bara: “Okej skärp dig! Nu bara gör jag det!” På samma sätt blir det en egoboost att prova igenom kläderna när de äntligen sitter perfekt.