Må bra
Håll dig på banan i jul
Det behöver inte vara så svårt att undvika plus på vågen. Bara du håller dig till din plan! Vi hjälper dig med peppande tips här!

Det är kanske inte kring jul du behöver ha minus på vågen, men det kan kännas bättre om vi inte svävar iväg allt för mycket från vår väg mot målvikt. Följer du ViktVäktarnas program så ska du kunna njuta av mat och äta dig mätt. Utan att gå upp i vikt. Och det gäller även i jul!


Så håller du dig till planen och undviker du att gå upp i vikt i jul

 

Boosta ditt mindset inför julen!

  • Gå tillbaka till din målbild. Kom ihåg vart du är på väg, påminn dig om vad du vill uppnå. Exempelvis bättre kondition, lättare att röra dig, bli gladare.
  • Bestäm dig för att inte stressa. Då är det lättare att hålla balansen. Släpp kraven på den perfekta julen. Kom överens med familj och släkt om en rimlig nivå.

 

Planera din mat - och dryck - dag för dag!

  • Matlådor till jobbet är viktigare än någonsin nu. Fyll dem till brädden med frukt, grönt, fisk, kyckling och ägg!
  • Ät dig lagom mätt på sund mat innan julkalaset. Välj sedan med omsorg några smakbitar på julbordet. Och se till att njuta av dem!
  • Är det du som ordnar med maten så servera såser vid sidan av och bjud på massor av gröna tillbehör.

 

Vardagsmotionera!
Var kreativ och försök komma på så många träningsmoment i vardagen som möjligt. Här kommer lite inspiration:

  • Ta i lite extra när du plockar ur diskmaskinen. Knäböj och ta bara en tallrik i taget. Sträck dig upp för att ställa in glas i skåpen.
  • Gör på samma sätt när du plockar upp maten ur kassarna när du handlat. En vara i taget!
  • Julstäda! Och låt hela kroppen vara med!
  • Har det snöat? Grattis! Ut och skotta! Ta gärna grannens uppfart också. Spänn magen och böj på knäna när du skottar så att du inte skadar ryggen!
  • Sist men inte minst - ta trapporna istället för hissen. Inget nytt men faktiskt genialt!