Alfalfagroddar - något alldeles extra
Mat

Alfalfagroddar - något alldeles extra

När det gäller hälsosam mat är groddar i allmänhet och alfalfagroddar i synnerhet något alldeles extra. Gott är det också!

Hälsovinster
Alfalfagroddar är proppfulla med nyttigheter.  "Alfalfagroddar innehåller få kalorier och endast små mängder fett, mättat fett och natrium vilket gör dem till ett perfekt livsmedel att njuta av dagligen”, säger Caitlin Reid, auktoriserad nutritionist och dietist. Alfalfagroddar är en bra källa till vitaminer och innehåller kostfibrer. De innehåller även aminosyran kanavanin, fytoöstrogener som isoflavon och koumestan, och fytokemikalier. 

Förvaring
Alfalfagroddar bör förvaras i kylskåp vid högst 4º. Vid rätt förvaring klarar de sig i c:a 8-12 dagar.

Laga mat med alfalfagroddar
”Alfalfagroddar kräver ingen tillagning, har många användningsområden och är lätta att använda”, säger Reid. ”Lägg dem i din bagel eller hamburgare för att göra den knaprigare eller i salladen eller omeletten för lite omväxling.” De är dessutom ett måste i rispappersrullar och andra asiatiska rätter som till exempel wok. Alfalfagroddar är faktiskt en utmärkt ersättning för sallad – de innehåller mer protein och kostfibrer, 8 gånger mer C-vitamin och fler fytoöstrogener. Varför inte ersätta salladsbladen i salladen, smörgåsen eller middagsrätten med de mer näringsrika alfalfagroddarna.