Mat

Midsommar i hälsans tecken

Midsommarafton är en dag som förknippas med mycket mat och alkohol. Här kommer tips och idéer för ett lite mer hälsosamt midsommarfirande.

Smarta val

Är det man själv som ordnar midsommarbuffén kan man se till att det finns gott om hälsosamma alternativ att välja bland. Är man bortbjuden får man försöka göra så smarta val som möjligt bland det som står till buds. Midsommarbuffén brukar bjuda på många godsaker och långt ifrån allt är onyttigt. Kokt potatis, ägg, sill och jordgubbar är riktigt nyttig mat. Det är när man blandar det i potatissallader, silltårtor, pajer och jordgubbsdesserter som det kan bli problematiskt. Håll dig därför till rena ingredienser och undvik alltför mycket såser, röror och dressingar. Är man bortbjuden kan man även erbjuda sig att hjälpa till med matlagningen och ta med ett par lättare rätter. Det underlättar för en själv och blir garanterat uppskattat av värdfolket. Prova t.ex. den här goda skaldjurstårtan.

Jordgubbssalsa – Jordgubbar behöver inte vara synonymt med söta efterrätter. De passar minst lika bra i somriga sallader och salsor. Sväng ihop en enkel jordgubbssalsa genom att dela bären i mindre bitar och blanda med hackad gurka, rödlök och gräslök. Ringla över olivolja och lagrad balsamvinäger. Smaka av med salt, malen rosépeppar och svartpeppar.

Bönsallad - Byt ut den traditionella potatissalladen mot en nyttigare bönsallad. Koka grön sparris i lättsaltat vatten. Låt den inte koka för länge, den ska fortfarande vara spänstig. Dela sparrisen i mindre bitar och blanda med tinade sojabönor, avokado, ruccola, strimlad rödlök, halverade körsbärstomater, citron, olivolja, salt och peppar. Toppa med rostade pinjenötter och parmesan eller västerbottenost.

Potatissallad - Kan man inte tänka sig midsommar utan potatissallad kan man välja en fransk variant istället för den gräddiga svenska. Blanda färskpotatis, rucola, rödlök, kapris, persilja, citron, olivolja och dijonsenap. Koka sockerärtor och sparris lätt och blanda ned i salladen. Salta och peppra.

Yoghurtsås - Skippa de feta såserna och satsa på en fräsch yoghurtsås istället. Blanda matyoghurt med riven vitlök, hackad persilja, färsk mynta, salt och peppar.

Yoghurtglass – Servera en lättare glass till jordgubbarna. Mixa 300 g frysta valfria bär med ½ dl apelsinjuice, 3 dl turkisk yoghurt och 1 msk honung i en matberedare. Servera direkt.

Chokladdoppade jordgubbar, grillad frukt eller naturella bär med lite honungsrostade nötter och yoghurt är andra alternativ för en lättare efterrätt på midsommarbordet.

Dryck

Tänk på att alkohol innehåller mycket energi samtidigt som det ökar aptiten och hämmar fettförbränningen. Dessutom är det lätt att tappa känslan för hur mycket man har ätit med några snapsar innanför västen. Vill man dricka alkohol är ett torrt vitt vin det bästa alternativet. Eller gör en fräsch sommarspritzer och blanda kolsyrat vatten med rosé eller vitt vin. Efter ett par glas kan det vara idé att hålla sig till alkoholfritt. Vill man ha något festligt i glaset kan man smaksätta vatten genom att mixa det med till exempel frysta jordgubbar, myntablad eller vattenmelon. Eller gör en alkoholfri spritzer och blanda lite färskpressad juice eller fläderblomssaft med kolsyrat vatten. En uppfriskande ingefärsdryck kan också vara ett bra alternativ efter en stor middag. Det är svalkande och främjar matsmältningen. Lägg skivad ingefära i botten på en karaff och fyll på med en halv liter kokande vatten. Låt dra i ett par timmar, sila bort ingefäran och fyll på med kallt vatten och pressad citron. 

Läs även Midsommar – en utmaning för den som vill äta hälsosamt>>