Må bra

Hantera oplanerade frestelser

Gör en plan så att du känner dig trygg med hur du ska agera.

Vi har alla ”Jag kan omöjligt säga nej till den om den finns framför mig”-favoritmat som ofta har ett högre SmartPointsvärde. Vi kan så klart planera för att se till att vi kan äta den här godsaken genom att fokusera på NollPointsmat, för-registrera det i appen, eller använda Veckobonus eller sparade SmartPoints. Men vad händer om den här maten dyker upp framför oss när vi inte förväntade oss det – och vi inte har någon plan? Istället för att bara låta autopiloten styra och börja äta (oavsett om vi verkligen vill ha det eller inte just nu) kan vi stanna upp och stämma av med oss själva för att ta ett medvetet beslut om hur vi ska agera härnäst.

3 snabba fakta

1. Mat som vi gillar extra mycket verkar ofta “ropa vårt namn”. Det beror på att våra hjärnor över tid har lärt sig att “koppla på” och bli väldigt uppmärksamma när vi tänker på den här maten. Även om vi nödvändigtvis inte vill äta den varje gång vi utsätts för den är det en utmaning eftersom ju mer vi tänker på den här maten, desto mer vill vi ha den. Och det är inte någon lösning att förbjuda oss eller säga till oss själva att “sluta tänka på den”.

2. Att förbjuda oss själva att inte äta av mat vi verkligen gillar kan faktiskt slå tillbaka på oss själva då det gör vår längtan efter den här maten ännu större och det kommer ofta leda till att vi överäter av den i slutändan.

3. När vi oväntat ställs inför våra favoriter går vi oftast på instinkt och börjar äta av dem. Att stanna upp för att ta ett medvetet beslut kan hjälpa oss att ha bättre kontroll över vad och hur mycket vi äter.

Relaterad artikel: 4 steg att hantera känslomässigt ätande

Att göra

Står du plötsligt framför ett fat med chokladmuffins? Ta ett djupt andetag och följ dessa steg när du ställs inför ett oplanerat ögonblick.

1. Stäm av din budget

Börja med att stämma av om muffinsen får plats i din budget. Om inte, se om en halv kan få plats. Du kan även se om du har några sparade SmartPoints eller någon Veckobonus att ta av. Om du dessutom väljer en del NollPointsmat resten av dagen kan det frigöra lite extra utrymme i budgeten.

2. Uppmärksamma varningsklockor

Spola framåt för ditt inre till en timme efter att du ätit muffinsen och föreställ dig hur du mår då. Om du kan se dig själv nöjd och tillfreds är det din signal till att äta och regga den. Om du däremot föreställer dig att du ångrar beslutet, känner dig alltför mätt eller osäker på vad mer du ska kunna äta under dagen är det en varningsklocka som ringer.

3. Gör en plan

Om en varningsklocka ringde och signalerade att du är osäker på om du ska äta den kan du göra en plan för att äta den senare. Planera för hur mycket du ska äta, var och när du ska äta den. När tiden är inne för när du planerat att du ska äta den kan du på nytt stämma av med dig själv om du fortfarande vill äta den. Om du vill – ät, njut och regga den! Du har då gjort ett medvetet val.

Relaterad artikel: Planera dina måltider såsom det passar dig