5 smarta luncher på resande fot
Mat

5 smarta luncher på resande fot

Mättande måltider på resande fot kan vara en utmaning. Smartast gör du i att fixa medhavd mat i förväg. Enkelt, smidigt och gott!

1. Mättande smoothie

 

Suverän lunch utan spill och krångel. Drick eller ät med sked. Mixa gärna ner lite havregryn för att få den mer mättande. Häll upp i tät burk eller smoothiebägare.

 

2. Sallad på burk

 

Sallad med quinoa, linser eller pasta kan du enkelt äta med bara gaffel ur en glasburk. Skär ingredienserna gaffelvänliga i bitar. Här tar du vad du har, eller låter dig inspireras av vår tropiska quinoasallad nedan!

 

3. Lunch på rulle

 

Grädda en omelett tunt eller stek nyttiga pannkakor med fullkornsmjöl. Fyll med härlig röra av t ex tonfisk, räkor, kräftstjärtar eller kyckling och rulla ihop. Passar fint att ätas kall och kräver inget extra tillbehör. Men kom ihåg att ta med gaffel! Inspiration hittar du nedan.


​4. Plockbuffé i låda

 

Fyll en rymlig matlåda till brädden med plockvänlig mat - cocktailtomater, gurk- och morotsstavar, ostkivor, kokt ägg eller naturell omelett. Lägg gärna bitar av ägg, kalkon eller kyckling i hjärtsalladsblad och använd som små fat eller hållare. Eller sätt mat på spett eller tandpetare för ännu smidigare måltid. Nötter eller frön strör du över om det finns SmartPoints kvar att spendera!

 

5. När du inte hinner fixa själv!

 

Gå till salladsbaren i matbutiken eller pressbyrån. Plocka ihop en läcker och lagom mättande måltid till resan. Du kanske kommer sitta still många timmar, då lättare mat är att föredra. Kom ihåg ett eller två mellanmål. Kvarg och fruktbägare är utmärkta val!