Ät regelbundet och få fart på viktminskningen
Mat

Ät regelbundet och få fart på viktminskningen

Så snart du räknat ut din SmartPoints-budget så börjar det roliga. Nämligen att börja njuta av god mat och må bättre! Lär dig planera dina SmartPoints utifrån från dig själv och din vardag. Det är enklare än du kanske tror.

Att äta regelbundet är en viktig nyckel till viktminskning. Så fort det går för långt mellan målen finns risken att du faller för frestelser.

När du följer SmartPoints kommer du snart att upptäcka vilka livsmedel som du kan äta lite mer av och vilka som håller dig mätt längre.

Planera mera och gå ner i vikt

Planera dina SmartPoints utifrån från dig själv och din vardag. Hur ser veckan ut som kommer? Ska du göra något extra krävande kan en rejälare frukost vara bra att grunda med någon dag. Har du träning direkt efter jobbet så planera in ett stadigare mellanmål på eftermiddagen så du orkar med.

Här är ett exempel på hur du kan variera såväl maträtter som antal SmartPoints på under en dag.

3 exempel på hur du kan fördela SmartPointsvärdet över dagen (med en budget på 30 SmartPoints/dag): 

FRUKOST - 6 SmartPoints

Havregrynsgröt med äpple

LUNCH - 14 SmartPoints

Kycklingsallad på grekiskt vis, med rågbröd

MIDDAG  - 8 SmartPoints

​Prima pasta pomodoro

MELLANMÅL - 2 SmartPoints

Cottage cheese och mango

DAG 2

FRUKOST  - 8 SmartPoints

Smoothie och skinkmacka

LUNCH - 8 SmartPoints

Krämig potatissoppa och bacon

MIDDAG - 10 SmartPoints

Korv stroganoff

MELLANMÅL - 4 SmartPoints

Risgrynsgröt

Exotisk fruktsallad

DAG 3

FRUKOST - 5 SmartPoints

Bananpannkakor

Fruktsallad

LUNCH - 7 SmartPoints

Ljummen laxsallad

MIDDAG - 10 SmartPoints

Dagobertare extra allt

Frozen yoghurt, dessert

MELLANMÅL - 4 SmartPoints

Färgglad grönsaksfrittata

Som du märker går det att variera i det oändliga. Och kom ihåg att utöver detta kan du njuta av de flesta frukter och grönsaker för 0 SmartPoints. 

*Samtliga av dessa förslag finner du i verktyget Min dag när du loggat in på www.viktvaktarna.se