Framgångshistorier

Monika: "Äntligen ser jag resultat!"

Monika, -30 kg totalt

När Monika Weber var med i WW ViktVäktarna för 20 år sedan var hon betydligt blygare än idag. Hon oroade sig för hur hon skulle klara av att gå fram och ta emot diplom av sin Wellness Coach den dagen hon nådde sin målvikt.

- Jag satte mig längst bak första gången jag var på workshop, eller veckomöte som det hette då. Men för varje vecka som jag minskade i vikt så ökade självförtroendet. Jag satte mig en stol längre fram varje gång. Jag bara längtade till nästa möte!

Hon lyckades gå ner 19 kilo på bara 3 månader den gången.

 

Träna och äta rätt går hand i hand

 

Åren gick. Bland annat jobbade Monika en tid som personalchef på ett gym. Där fick de gå runt i träningskläder med resår, så hon märkte knappt hur midjemåttet gradvis ökade. Och trots att hon tränade mycket så kunde hon inte hålla vikten.

- Jag hade träning och hälsa runtomkring mig hela tiden. Men jag åt fel helt enkelt. Senare förstod jag att det var nödvändigt att äta ordentligt och rätt när man tränar hårt för att förbränningen ska fungera.

Efter att ha provat lchf och 5:2 bland mycket annat har Monika hittat tillbaka till WW ViktVäktarna. Här får hon njuta av allt hon tycker om.

- Det finns ju så mycket att välja bland, det är ju bara att välja och vraka! Jag tycker att livet är mat…

 

Fått ordning på stressen

 

Men nyckeln till att det fungerar är i slutänden målsättning och planering. Som ensamstående mamma till två barn på 4 och 5 år, och dessutom heltidsarbetande, så är det ett måste enligt henne själv. Men det går - bara man vill.

- Felet jag gjorde alla gånger jag tidigare varit med i WW ViktVäktarna var att jag trodde jag skulle klara att hålla vikten automatiskt efter att jag gått i mål. Men denna gång har jag satt upp det som tydligt och konkret mål med en hållbar planering som grund, nämligen att klara av att vara guldmedlem i ett år.

Ett halvår har gått sedan hon nådde målvikten igen, och de nya och bättre vanorna präglar Monikas liv.

- Jag satsar på god sömn, det är en viktig del i helheten och för att minska stressen. Inga sociala medier eller tv-serier sent på kvällen längre… Sedan vet jag exakt vad jag ska äta varje dag. Det kan vara så enkelt som att ta fram en kycklingfilé ur frysen på morgonen som får tina i kylen under dagen. Ett par timmar innan ett styrketräningspass tar jag en grov smörgås med keso och kalkon. Direkt efter blir det kanske en proteinbar och en banan.

Inte bara har Monika lyckats nå sin målvikt, utan även hunnit med att skriva en bok på 200 sidor, Allt för min familj, och givit ut på egen hand. Boken handlar om hennes morbrors flykt från Makedonien på sena 50-talet.

- Det har länge varit en dröm att få skildra hans längtan bort från fattigdom och önskan att ge sin familj som är kvar en möjlighet att överleva. Och att jag klarat att genomföra detta samtidigt som jag ändrat livsstil och haft ensam vårdnad om mina barn är för mig bevis för att man klarar allt, bara man vill!