Träning är ineffektivt för viktnedgång
Motion

"Jag tränar jättemycket. Varför går jag inte ner i vikt?"

Du tränar och tränar, konditionen är på topp. Men ändå händer ingenting på vågen. Känner du igen dig? Den krassa sanningen är att enbart träning för att gå ner i vikt inte har så stor effekt.

Ät mindre än vad du gör av med!

Äter du mindre än vad du gör av med så går du ner i vikt. Om du dessutom rör på dig och bygger upp din styrka så går det ännu lättare!

Ibland lurar vi oss att tro att enbart träning skulle göra underverk för vår viktminskning. Men det krävs mycket träning för att förbränna de kalorier vi enkelt kan stoppa i oss. Dessutom gör träning oss ofta hungrigare och vi kompenserar därför genom att äta mer utan att vi tänker på det. 

Men varför ska man då träna när man vill gå ner i vikt om nu träning är ineffektivt?

Jo, träningen, i synnerhet styrketräning, hjälper till att bibehålla så mycket av muskelmassan som möjligt under en viktnedgång så att viktnedgången i huvudsak sker genom minskning av fettmassan och inte muskelmassan. Dessutom är en stor fördel att ju mer muskler en person har desto högre grundförbrukning har du vid vila, eftersom muskler förbrukar mer energi i vila än fett. 

Träning har också en mängd andra hälsofördelar och bör vara en huvudsaklig del i en hälsosam livsstil för att vi ska hålla oss friska och må bra.

Men om jag tar trapporna istället för hissen så kan jag väl ta en bulle till kaffet?

Självklart ska du ta trapporna! Men inte för bullens skull. Ta trapporna för konditionens, för hjärtats och för cellernas skull. Och har du plats för en bulle i din SmartPoints-budget så ska du förstås njuta av den också!

 

*Källor: Christofer Grimås, Överläkare Nordiskt Centrum för kirurgi. Intervjuad i Svenska Dagbladet: https://www.svd.se/overlakaren-traning-ar-ineffektivt-for-viktnedgang/om/perfect-guide:halsa

 www.traningslara.se (Jacob Guidiol)