Mat
Ät för hjärtat
Vi lever allt längre och de flesta sjukdomar kan idag behandlas med modern läkekonst. Men lever vi egentligen hälsosammare?

Nästan varannan svensk dör till följd av hjärt- och kärlsjukdomar som i de flesta fall hade kunnat förebyggas med en bättre livsstil och sundare kosthållning.

Riskfaktorer

Med en åldrande befolkning och en överbelastad sjukvård skulle alla vinna på att ta hand om hjärtat lite bättre. De fyra hörnstenarna för ett friskt hjärta är en hälsosam kosthållning, fysisk aktivitet, att hålla vikten på en hälsosam nivå och att inte röka. Även faktorer som högt blodtryck, stress, diabetes, överkonsumtion av alkohol och för lite frukt och grönsaker ökar risken för hjärtproblem.

Fett, kolhydrater och hjärthälsan

Även om det debatteras ivrigt på området är den rådande uppfattningen i forskningssamhället att mättat fett är den största kostrelaterade boven. Socker och snabba kolhydrater kommer dock inte långt efter. Studier har visat att de som ersätter mättat fett med snabba och raffinerade kolhydrater inte sänker sin risk för hjärt- och kärlsjukdomar nämnvärt. Att byta ut livsmedel med mättat fett mot till exempel pasta och ljust bröd kommer med andra ord inte förbättra hjärthälsan. Ersätter man det däremot med omättat fett från till exempel olivolja, nötter och avokado kan man reducera risken avsevärt. Att ersätta fem procent av energiintaget från mättat fett med enkelomättat har visat sig innebära en 25-procentig minskning av risken för hjärtsjukdomar. Om man dessutom drar ned på intaget av snabba kolhydrater till fördel för fullkorn, frukt och grönsaker kommer hjärtat garanterat tacka dig när du blir äldre.

Kolesterol

Ett högt kolesterolvärde har länge associerats med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns dock olika typer av kolesterol och inte alla varianter är skadliga. Man skiljer på LDL- och HDL-kolesterol. LDL-partiklar transporterar kolesterol från levern och ut i kroppen, medan HDL samlar upp kolesterol från kroppen och transporterar det tillbaka till levern. LDL-kolesterol har därför länge ansetts vara det ”farliga” kolesterolet som kan öka risken för hjärtproblem, medan HDL-kolesterol minskar risken. Nyare forskning pekar dock på att det är först när LDL-kolesterolet oxiderar och bildar en inflammation i kärlen som risken för hjärt- och kärlsjukdomar ökar, inte av LDL-kolesterolet i sig. Socker och snabba kolhydrater ökar risken för oxidation. Därför är både mättat fett, som höjer LDL-kolesterolet, och snabba kolhydrater, som ökar risken för att LDL-kolesterolet oxiderar, ohälsosamt för hjärtat. Antioxidanter, som finns i frukt, bär och grönsaker, har däremot förmåga att sänka den oxidativa stressen i kroppen och motverka oxidation. Även omega 3 från fet fisk kan sänka blodtrycket, öka HDL-kolesterolet och dämpa eventuella inflammationer i kroppen.

Medelhavskost

Det finns en uppsjö av studier som visar att typisk medelhavskost, med mycket magert protein, olivolja, fet fisk, nötter, baljväxter, frukt och grönsaker, är den optimala kosten för hjärtat. Kombinerar man detta med ett par enkla åtgärder, som att motionera, undvika rökning och dra ned på konsumtionen av mättat fett och snabba kolhydrater, maximerar man sannolikheten för ett friskt och långlivat hjärta.